20091111-TaljGelfandAronianIn een toernooi van dit kaliber is het ongebruikelijk dat er drie van de vijf partijen in een beslissing eindigen. Men kan dus spreken van een waar bloedbad in GUM aan het Rode Plein in Moskou.

Gelfand versloeg overtuigend Aronian in een leerzaam eindspel. Ivanchuk, met monddoekje, walste met zwart in een Benoni over Morozevich heen. En net als gisterenavond was Kramnik het langste bezig. Ditmaal wist hij na bijna zeven uur spelen Ponomariov eronder te krijgen in een eindspel dat de oudere spelers nog wel kennen als Timman - Velimirovic Rio de Janeiro1979.

Mijn enthousiasme voor het toernooi was mijn collega's op het werk opgevallen. Er werd dan ook niet moeilijk over gedaan dat ik om vier uur verdween richting metro. Van Barrakadnaja via Tsverskaja naar Theatralnja vlak bij het Rode plein in een stief kwartiertje. Prachtig en geweldig efficient die metro. Tijdens de spits elke minuut(!) een nieuwe, een droom.

Als ik in GUM aankom zijn alle partijen nog in volle gang. Svidler - Leko is het eerste afgelopen. Daarna de topper tussen Andand en Carlsen. Het eindigde in een eeuwig schaak. De partij heb ik niet helemaal meegekregen, maar het leek op een 'dynamisch' evenwicht, waarbij Carlsen een pion offerde voor eeuwig schaak.

20091111-TaljCarlsenAnand

Zoals vermeld versloeg Gelfand Aronian. Ik moet zeggen dat ik een grote bewondering voor de stijl van Gelfland heb ontwikkeld in deze twee dagen. Scherp en vastberaden gaat hij te werk. In dit geval wikkelde hij het eindspel vlekkeloos(?) af. Daarna won Ivanchuk in een opwindende partij van Morozevich. Die partij is het naspelen meer dan waard (Zie http://tal.russiachess.org/online/2009/06/index.htm ronde 6 partij 30)

Ondertussen heeft Sosonko mij voorgesteld aan hoofdarbiter Geurt Gijzen. Voor de jonge lezers, Geurt Giijzen is een van de (zo niet de) vooraanstaande arbiters in de wereld. Het is geen wonder dat een man met zo ongelofelijk veel kennis en ervaring hier de 'baas' is. Als ik vertel dat ik uit Haren bij Groningen kom, meldt hij daar zijn leermeester-arbiter Hennie Folkers vandaan komt. De heer Folkers is overigens inmiddels overleden.

De Heer Gijzen vertelt over de nieuwe FIDE regel die hier wordt toegepast. Een speler mag geen remise aannemen zonder toestemming van de arbiter. Nou was het me al wel opgevallen dat de remise bij Carlsen - Anand wat vreemd verliep, maar nu begrijp ik het. Als een speler remise aanbiedt dat gaat zijn tegenstander naar de arbiter om toestemming te vragen. Het staat de arbiter dan vrij om te weigeren....

20091111-TaljIvanchukGrondslag voor deze regel is het voorkomen van korte (grootmeester) remises. Maar hoe moet dat nu, kijkt de arbiter dan naar de stelling? Inderdaad en aangezien de arbiter helemaal niet zo terzake deskundig hoeft te zijn, wordt deze bijgestaan door een 'expert'. In dit toernooi is dat IM Buchovski. Het kan heel moeilijk zijn. Voorbeeld: in de partij Leko - Ivanchuk bood Ivanchuk met een uur tegen een half uur op de klok remise aan. Leko dacht tien minuten na over het voorstel en ging toen naar de arbiter. Moet er dan rekening gehouden worden met de tijd? Moet er gecompenseerd worden o.i.d.? Met andere woorden een heel moeilijke zaak. Gijzen is er geen voorstander van.

Op de foto links zie je Ivanchuk die in de loop van de partij een masker tegen bacillen opzette. Het zal hetzelfde geweest zijn waarmee hij tegen Carlsen aantrad.

20091111-TaljKramnikPonomariov20091111-TaljKramnikStellingDe partij tussen Kramnik en Ponomariov is uitermate interessant en ook deze moet je absoluut volledig naspelen (zie link boven). Na 60... Le1-g3 is de diagram stelling ontstaan. Deze stellen lijkt op die uit de partij Timman - Velimirovic tijdens het Interzonale toernooi in Rio de Janeiro 1979. Daar stond de witte pion op a2 en de zwarte pion op a3 en loper op b2. Timman moest die stelling in 50 zetten winnen om nog kans op plaatsing te maken voor de kandidatenmatches. In die tijd werden partijen nog afgebroken. Heel Nederland wierp zich op de stelling. In "De Koning" Van Jan Hein Donner kun je er mog alles over teruglezen. Enfin met de pion een rij hoger is het makkelijker, maar het is zeer instructief hoe dit gaat. Op de 81e zet geeft Ponomariov zich gewonnen. Met hard werken heeft Kramnik de leiding in het toernooi genomen. Uw verslaggever ziet als de speelzaal vrijwel helemaal leeg is nog kans om als een klein kind de handtekening van Kramnik te scoren