Misschien wel het leukste van jubilea is de bijbehorende reünie. Leden en oud-leden die elkaar al jaren niet hebben gezien, zien elkaar weer en halen mooie herinneringen op. Zo ook afgelopen zaterdag. Na afloop van de festiveiten op 't Clockhuysplein liepen we in collone naar De Octopus (organisator Kees Romijn werd tijdens de wandeling nog telefonisch geïnterviewd door HarenFM over de Koninklijke Erepenning).

Bij De Octopus aangekomen werd eerst gezellig bijgepraat en geschaakt.

Om ongeveer 15.00 uur begon Mark Kremer aan zijn onderhoudende voordracht onder de titel Schaken en Kunst.

Daarna was het tijd voor de simultaans. Mark Kremer won van Hans Bloupot, Geert Drent, Jan Hiemstra, Tomas Hiemstra, Paul van Linde, George Scharke en Thomas Wigmans; Peter Bodewes hield in extremis de stelling remise.

Jasper Geurink haalde, ondanks verwoede tegenstand, de 100% tegen: Ton Bontsema, Anne Haitsma, Majid Hashemy, Geert Douwe Horst, Raoul Suurmeijer en Albert Wijkstra.

Na een pauze was het tijd voor de gebruikelijke quiz over het verleden en heden van de schaakclub. Kees had de volgende 15 vragen bedacht:

Vraag 1. Welke twee heeren belegden op 2 september 1915 in Hotel Horst de bijeenkomst ter oprichting van de Dam en Schaakclub Haren?
J.H. van Deemter en E.J. Tammens.
Vraag 2. Twee opgaven uit de serie Interactive Chess in De Harener Toorn van Erik Hoekstra en Vincent Valens. We beginnen met iets luchtigs (zwart aan zet en wint):

1… Dh1+ 2. Kxh1 Lf3+ 3. Kg1 Td1 mat.
Vraag 3. Vervolgens een iets ingewikkelderdere opgave (vindt de snelste winst voor wit):

1. Kf6 h6 2. Tg5! hxg5 3. Kf5 g4 4. Kf4 g3 5. hxg3 mat.
Vraag 4. Noem minstens vijf namen van speellokaties waar de Schaakclub Haren ooit heeft gespeeld (voor elke extra genoemde juiste locatie een bonuspunt).
Hotel Horst, Café Suurd, Zaal Rodenberg, Verenigingsgebouw, Café Jansen, Café Ruben, Hotel Van der Woude, Ons Centrum, ’t Gorechthuis, De Bam, gebouwtje IJsvereniging Scharlakenhof, gebouw Ned. Geref. Kerk (P.Wierengaweg), De Schalm/Maartenscollege/Zernike College (allen Rummerinkhof), Maartenscollege (hoofdgebouw), Guyotschool, De Octopus.
Vraag 5. En in welke van de speellocaties vond de oprichting plaats?
Hotel Horst.
Vraag 6. Wit speelt en wint (de eerste zet is een mokerslag, dus voldoende om te noemen), bonuspunt: wie waren de twee combattanten?

1. Dxc4!; Kees en Bob Romijn.
Vraag 7. Haren I-Staunton/Helpman I (1986), wedstrijd om de 3e promotieplek naar de KNSB
Wit: Van Muilwijk, zwart: Ico van den Born. Stelling na 39… Kf6-e6 (bekend van de ‘envelop-icident’): wat was de afgegeven 40e zet van wit?

40. Tc1.

Vraag 8. Wie deed ooit tijdens een Algemene Ledenvergadering de volgende uitspraak: “Het lijkt hier wel de Muppetshow!”
Bauke Bies!
Vraag 9. Een wat actuelere vraag: van welke 2 gezinnen maken de 4 spelers deel uit die vorig seizoen meespeelden in het Harener E-team (t/m 10 jaar), dat meedeed aan het NK in Zuid-Scharwoude?
Van Foreest & Van der Hagen.
Vraag 10. Nu een vraag over een jeugdteam uit een wat verder verleden. Wie (5 spelers) speelden op 5 november 1983 mee in de voorrondewedstrijd B.O.B. B1 (t/m 16 jaar)–Haren B1? Bonuspunten voor de uitslag en de betekenis van B.O.B.
Paul van Linde, Pieter Sjoerd Hasper, Vincent Valens, Kees Romijn en Doeke Prins; 3-2 voor B.O.B.: Blijft Oplettend Bezig.
Vraag 11. Wie gaf in december 1978 een simultaan in Haren?
Sergej Viktorovitsj Dolmatov.
Vraag 12. Welke Harener schaker studeerde ooit cum laude af in Sanskriet?
Haru Isaacson.
Vraag 13. Deze stelling kwam voor in een simultaanpartij gehouden tijdens de opening van het Gasunie-toernooi van 1978. Wit speelde hier de minder goede zet 13. Txc3, waarop zwart snel toesloeg met 13… Lb4. Wie was de simultaangever en wie was zijn Harener tegenstrever?

Dr. Max Euwe–Dr. J.J. Boerma.
Vraag 14. De Harener jeugd speelt sinds een tijdje in oranje-zwarte clubshirts. Wie is de tweede shirtsponsor naast De Barbier van Haren?
Postillion Hotel.
Vraag 15. Als afsluiting een opgave van jeugdlid Loek van der Hagen, die regelmatig schaakproblemen bedenkt en publiceert in Loeks hoekje in onze Jeugdschaaknieuwsbrief. Zwart is aan zet: heeft hij de tijd om met bijvoorbeeld 1…f7-f6 zijn aangevallen toren te redden?

Nee! 2. Dxc6+! bxc6 3. Lxa6 mat.

Na het bekijken van de antwoorden en het tellen van de punten kwam de jury tot de conclusie dat het team van Geert Douwe 23 punten en het team van Paul 22 punten had gescoord. De beker en eeuwige roem voor het team van Geert Douwe!

Daarna was het tijd voor het eten en dat was verrukkellijk, verzorgd door MamaMoos Catering.

Als afsluiting werd er nog een spannende consultatiepartij gespeeld na een originele witte openingsopzet (1. e4 e6 2. d4 d5 3. Pc3 Pf6 4. e5 Pfd7 5. Dg4!?; idee van Peter): het witte team won uiteindelijk de partij.

Daarna kwam een eind aan een mooie dag, ik wil iedereen bedanken die bij de reünie aanwezig was, tot over 5 jaar!:
Hans Bloupot, Peter Bodewes, Adrienne van den Bogaard, Ton Bontsema, Geert Drent, Richard Folkeringa, Jasper Geurink, Harry Gielen, Pieter van Groenestijn, Majid Hashemy, Jan Hiemstra, Tomas Hiemstra (organisatie), Frans Hindriks, Geert Douwe Horst, Evert Janse, Mark Kremer, Paul van Linde, Conrad Mostertman, Pjotr Prins, Bart Romijn, Kees Romijn (organisatie), George Scharke, Raoul Suurmeijer, Andreas Tasma, Vincent Valens, Thomas Wigmans en Albert Wijkstra.

Foto's: Harry Gielen, zie ook zijn fotoalbum!