Het is heel normaal dat je gewone spellen ook in een online variant kunt spelen. Omgekeerd is het veel minder gebruikelijk om een online spelvariant te vertalen naar een concreet en fysiek spel. En dat laatste was de insteek van de laatste clubavond voor het nieuwe jaar, die in het thema stond van arenaschaak.
Arenaschaak is een variant van een regulier snelschaaktoernooi waarbij spelers na hun partij direct weer tegen een nieuwe tegenstander worden ingedeeld. Er wordt niet gewacht tot de andere schakers klaar zijn. Op chess.com zorgt een algoritme automatisch voor een nieuwe indeling. Dit gebeurt razendsnel, omdat er soms meer dan 1000 spelers aan het toernooi mogen meedoen. Bij het arenaschaak mag een speler zich elk moment terugtrekken of een pauze inlassen. Zodra hij of zij aangeeft weer te spelen wordt er weer een tegenstander gezocht.
Niet alleen de manier van indelen is anders, ook de puntentelling. Deze is gebaseerd op het idee dat een winstreeks meer punten oplevert:
Reeks |
Punten |
Remise |
Verlies |
1 |
2 |
1 |
0 |
2 |
3 |
1 |
0 |
3 |
4 |
1 |
0 |
4 en meer |
4 |
1 |
0 |
Zodra een reeks wordt onderbroken door een verlies of een remise, moet deze weer opnieuw worden opgebouwd. Stel: speler 1 wint 5 losse partijen uit een totaal van 10 en verliest er 5, terwijl een tweede speler 5 partijen verliest en vervolgens alles wint. Bij Arenaschaak wint dan speler 2 met een score van 19 punten (2+3+4+4+4). Speler 1 behaalt slechts een score van 10!
De praktijk
Om de scores bij te houden moest ik als wedstrijdleider goed opletten. Online worden de scores cumulatief uitgerekend, maar dat is lastig registreren. Daarom vulde ik de uitslag steeds handmatig in, waarna onderaan de tabel automatisch de scores werden opgeteld. Er restte mij nog een taak: direct weer indelen wanneer er 4 (of 3) deelnemers waren. Twee keer tegen dezelfde in de eerstvolgende ronde is niet toegestaan. Daarom liet ik met een witte en een toren bepalen tegen wie een willekeurig gekozen spelers moest schaken. Als dat was bepaald, was ook direct de indeling voor de andere twee schakers bekend. Die mochten zelf afspreken wie wit kreeg, eventueel wederom door loting. De totale tijd voor het toernooi werd gezet op 90 minuten.
Zo gezegd, zo gedaan. Direct na aanvang schoot Kees met sneltreinvaart uit de startblokken met een reeks van 4 overwinningen, op de voet gevolgd door Harry, die in de vijfde partij kees wist te verslaan. Harry stond de koppositie niet meer af en won overtuigend het eerste arenaschaaktoernooi. Het indelen ging chaotisch en veel deelnemers wisten nog niet precies wat de bedoeling was. Maar de sfeer was uitstekend met veel lelijke blunders en mooie combinaties.
De vraag is natuurlijk ook: is er een indelingprogramma online beschikbaar? :)
De uitslagen
Ton | Bart | Raoul | Harry | Emiel | Justus | Sp 7 | Kees | Wilbert | Matthijs | Jan | |
2 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 2 | |
0 | 0 | 0 | 3 | 2 | 0 | 0 | 3 | 2 | 2 | 0 | |
2 | 2 | 0 | 4 | 1 | 2 | 4 | 1 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 2 | 4 | 2 | 0 | 4 | 2 | 0 | 0 | ||
0 | 1 | 0 | 4 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | ||
2 | 0 | 2 | 4 | 2 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | ||
0 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 2 | 0 | 0 | 2 | ||
|
0 | 2 | 0 | 2 | 2 | 0 | 3 | 0 | 1 | 0 | |
1 | 0 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 | ||
2 | 0 | 1 | 0 | 4 | 1 | 2 | 3 | 0 | |||
2 | 2 | 0 | |||||||||
Totaal | 9 | 6 | 12 | 27 | 18 | 0 | 9 | 21 | 7 | 11 | 4 |
Uitslagen Arenatelling | Normale telling | ||||||
Score | Winst | Remise | Verlies | Score | Uit | ||
1 | Harry | 27 | 8 | 1 | 1 | 8,5 | 10 |
2 | Kees | 21 | 7 | 1 | 3 | 7,5 | 11 |
3 | Emiel | 18 | 6 | 3 | 1 | 7,5 | 10 |
4 | Raoul | 12 | 5 | 1 | 5 | 5,5 | 11 |
5 | Matthijs | 11 | 4 | 2 | 5 | 5 | 11 |
6 | Ton | 9 | 4 | 1 | 5 | 4,5 | 10 |
7 | Speler 7 | 9 | 4 | 0 | 5 | 4 | 9 |
8 | Wilbert | 7 | 3 | 1 | 6 | 3,5 | 10 |
9 | Bart | 6 | 2 | 2 | 6 | 3 | 10 |
10 | Jan | 4 | 2 | 2 | 6 | 3 | 10 |
11 | Justus | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 |