Aanstaande vrijdag 12 oktober gaat de interne dan ook echt van start! De eerste drie avonden rapid en de Algemene Ledenvergadering zijn geweest, vanaf nu kan er weer gestreden worden om de titel 'clubkampioen'. Twee zaken zijn er dit jaar anders dan vorig jaar: de partijen tellen mee voor de KNSB rating en we hanteren een nieuw speeltempo. Een korte toelichting:

Op de ALV van vorig jaar bleek er toch wel (opnieuw) belangstelling te zijn onder de leden om de partijen van de interne competitie te laten meetellen voor de KNSB rating, met als voornaamste reden de interne weer aantrekkelijk te maken om te komen schaken. Destijds wilde het bestuur deze kwestie niet ter plekke reduceren tot een 'voor' of 'tegen', dus werd er een enquete gehouden met meerdere vragen zodat er een iets genuanceerder beeld onstond. Voor het bestuur, en eigenlijk voor alle leden, is het grootste belang dat we een grote opkomst hebben op de speelavond met zoveel mogelijk partijen. De resultaten van de enquete hebben tot het besluit geleid om in elk geval dit seizoen de partijen te laten meetellen voor de KNSB rating. Dit besluit en toelichting is op de recente ALV ook aan de leden meegedeeld. Gedurende het seizoen blijven we uiteraard volgen wat de ervaringen zijn.

Het speeltempo dat we in voorgaande seizoen altijd hanteerden was 90 minuten per persoon en 30 seconden increment, overeenkomstig de NOSBO competitie. Nu is in de NOSBO vergadering onlangs besloten om dit tempo aan te passen naar 75 minuten per persoon en 30 seconden increment. Het voorstel om de interne competitie vanaf nu ook te spelen met dit tempo is met ruime meerderheid aangenomen.