Als je graag wilt schaken is het natuurlijk het leukste als je gewoon op de clubavond komt. Dan kun je meespelen met de interne competitie. Wil je echter daarbuiten nog af en toe een potje spelen, dan kan dat ook op internet. Er zijn altijd tegenstanders en soms ook hele sterke! Ook kun je soms de echte grootmeesters live volgen als zij hun zetten spelen tijdens een toernooi.

Er zijn meerdere websites te vinden waar je kunt schaken, maar ze bieden natuurlijk allemaal wat anders of stellen andere eisen. Ook is het leuk als er veel spelers te vinden zijn, dan is er altijd wel iemand tegen wie je kunt spelen. Als je op een bepaalde schaaksite ook een rating wilt hebben zul je je moeten inschrijven, dan kunnen je prestaties worden gevolgd. Soms ook willen andere geregistreerde spelers alleen tegen geregistreerde spelers schaken. Van een ongeregistreerde speler kunnen ze geen ratingpunten afsnoepen Wink

Sommige commerciele schaakprogramma's (zoals Fritz/Chessbase) bieden toegang tot een bepaalde schaak-server. Dit vereist dat je het programma koopt. Bovendien is het dan lastig als je geen Windows maar een Mac of Linux computer hebt.

Een gratis schaaksite is http://www.freechess.org/ . Je kunt em zelfs gelijk proberen en als gast speler een paar potjes proberen. De Java applicatie wordt geladen (duurt een paar seconden). Klik vervolgens 'login as guest'. Als je nog geen java op je pc hebt, installeer dat dan ook gelijk.

Als het je wat lijkt kun je op de site zogenaamde 'client'-software downloaden. Dit is als het ware je schaakbord waar je de zetten mee speelt. De client geeft de zetten door aan de server en die geeft ze door naar je tegenstander en vice versa. Zoals gezegd kun je een account aanvragen zodat je rating kan worden bijgehouden. Met dit account kun je daarna via de client (of online zoals hierboven) inloggen.

Het mooie is dat alles gratis is! Als je de client software wilt downloaden moet je op de download pagina je 'platform' selecteren (Windows, Mac of Linux) en dan heb je vaak nog de keuze uit meerdere clients die je kunt downloaden.

De client Jin (geschikt voor alle platforms) kan behalve met Freechess ook verbinding leggen met de Internet Chess Club. Om daar te mogen schaken moet je echter eerst een abonnement kopen. Op deze schaaksite schijnen de echte grootmeester ook zelf te spelen, hoewel dit natuurlijk moeilijk te controleren is.