Dikwijls schijnt het me nog toe, dat ik nog steeds in die cycloon rondtol en dat die wervelwind elk ogenblik weer kan opsteken, mij in het voorbijgaan met zijn snelle vleugels kan meegrijpen zodat ik weer zal omhoogvliegen, alle gevoel voor orde en regelmaat achter me laten en maar zal draaien, draaien, draaien...
Dostojevski – De speler

Dit jaar kende de jaarlijkse play-off om het clubkampioenschap van Haren een ongekend spannend slot, dat qua intensiteit meer aan roulette deed denken dan aan schaken. Bij het ingaan van de derde ronde staat Andreas Tasma samen met Frans Hindriks aan kop met 1½ punt uit 2 partijen. Volgens de competitieregels geldt bij gelijk eindigen van een of meerdere spelers dat degene met de hoogste positie op de interne ladder tot clubkampioen zal worden uitgeroepen. Met Joris Spanjer en Anne Haitsma op een vol punt achterstand is van tevoren duidelijk dat Frans of Andreas met de eer zal gaan strijken.

In de wetenschap dat hij moet winnen, beantwoordt Andreas Anne’s 1. c4 met het door hem voorbereide 1... f5, waarmee het Hollands op het bord komt. Deze openings is zeer agressief en dynamisch, maar brengt ook positionele risico’s met zich mee. Ondanks de voorbereiding ontgaan Andreas de finesses van een van de oudere varianten met Dc2. Wanneer hij kiest voor het plichtmatige antwoord ... c6, slaagt wit er moeiteloos in om de belangrijke opmars e4 door te zetten. Daar zwart al e7-e5 heeft gespeeld, dreigt hij met een zwakke e-pion opgezadeld te raken. Dat is het startsein voor het pionoffer ... f4, dat wel interessant is, maar bij goed tegenspel onvoldoende.

Ondertussen heeft Frans met wit een degelijke opstelling opgebouwd, nadat Joris de Catalaanse opstelling met het tegenfianchetto ... b6 heeft beantwoord. Joris krijgt uiteindelijk twee hangende pionnen waar wit een aardige druk tegen opgebouwd lijkt te hebben. Zwart besluit met grof geweld d5-d4 door te zetten, waarna het bord in vuur en vlam staat.

Aan de andere kant van de roulettetafel verzandt het initiatief van Anne, nadat hij in eerste instantie met groot voordeel het zwarte pionoffer had beantwoord. In een poging om met geweld onder het ruimtegebrek op de koningsvleugel uit te komen, overspeelt hij zijn hand. Dit geeft Andreas de gelegenheid met een paardoffer op g4 de stelling compleet gelijk te trekken. Na dameruil biedt Anne torenruil aan. Dit geeft Andreas de kans om op groot voordeel te spelen, maar helaas komt die gelegenheid pas in de analyse achteraf uit de engine rollen. Op verschillende moment verzuimt hij vervolgens om naar remise af te wikkelen in de wetenschap dat Frans aan remise voldoende heeft en zeker niet slechter staat.

In de fase die volgt weet Anne een winnende stelling op te bouwen, terwijl Joris een pion wint. Volgens deze stand van zaken is Frans virtueel clubkampioen, omdat ook verlies hem niet zal deren. Andreas grijpt de laatste strohalm door met een doorbraak op de damevleugel al zijn kaarten op een vrijpion in te zetten, terwijl de witte pionnen eigenlijk zelfs verder opgerukt zijn. Op dat moment gooit Joris, die in enorme tijdnood zit, onbedoeld extra olie op het vuur met een remiseaanbod. Frans kijkt met een schuin oog naar zijn concurrenten, maar aarzelt of hij zijn eigen stellingsoordeel over de partij van Andreas wel kan vertrouwen. Wat als ... ? Frans zet het roulettewiel weer in beweging en speelt met volle overgave door. Andreas rest niets anders dan te wachten op een fout van Anne. Gelukkig voor hem komt die nog als hij de kans krijgt naar een ongelijke loper eindspel met een pion minder af te wikkelen. Er is nog maar een conclusie: de vrede kan getekend worden.

Verbaasd stelt Andreas vast dat Joris na eerst zijn pluspion te hebben verloren, ineens weer aan de winnende hand is. Gespannen ijsbeert hij door de speelzaal, totdat het eindsignaal komt: Frans geeft op en Andreas is clubkampioen! De strijd is niet beslist volgens schaakwetten, maar door de grillige logica van het roulettespel. Frans en Andreas speelden beiden va banque, maar het ronde balletje was de laatste gunstiger gezind. Een zinderend, maar waardig einde van het schaakseizoen!

Partijen volgen later op deze pagina!