De_Bovenkamer.jpg

Zoals bekend speelt Het denken van den schaker zich voor het overgrote deel af in de bovenkamer. En laat er zich nu in het Denksportcentrum een bovenkamer - ook wel instructielokaal genaamd - bevinden waar zaterdag de match Staunton Groningen 3 - Haren 1 in klasse 5A plaatsvindt.

De bovenkamer is kaal ingericht zodat de gedachten zich volledig kunnen richten op het schaakbord. Aan de ene wand staat een demonstratiebord met daarboven instructies als 'Koning' en '3 kandidaatzetten'. Aan de andere wand staat een enorm schaak..., o nee dambord van Damgenootschap Het Noorden. En de tijd staat er voor eeuwig stil: de wandklok staat stil om vijf voor zeven.

De wedstrijd begint met een vreedzame remise tussen Frans Vermeulen en Kees. Ze willen "elkaar geen pijn doen" en kunnen op deze wijze zo hun gedachten laten gaan over de overige partijen. De gedachten bij Thieme, die invalt voor Bram die een GP-toernooi speelt, en zijn tegenstander Daan Hentzen gaan blijkbaar razendsnel, want de zetten van de jeugdige combattanten komen net zo razendsnel op het bord. Volgens mij had Daan ergens de loper van Thieme kunnen insluiten, maar zoals het gaat, komt er een dubbel toreneindspel op het bord. En later een enkel toreneindspel met voor Daan drie verbonden pionnen op de damevleugel en voor Thieme twee verbonden vrijpionnen op de koningsvleugel. Bij heel nauwkeurig spel was het misschien remise te houden, nu moet Thieme het onderspit delven.

Als mijn geheugen goed is, volgt er daarna een remise van Conrad, die na lange tijd zijn KNSB-rentree maakt, tegen Anders Bay. Na een interessante partij stuurt Conrad uiteindelijk aan eeuwig schaak. De eerste beslissing in ons voordeel komt van teamleider Tomas tegen teamleider Jaap van der Graaf. Hun gedachten in de bovenkamer zijn waarschijnlijk in koffiehuisschaaksfeer, want er wordt door beiden niet gerokeerd. Ik zou zeggen: gewoon naspelen en genieten - het klopt waarschijnlijk niet allemaal -, vooral van de slotzet.

Daarna volgt wederom een remise tussen Theo Kudernac en Paulo. Op een gegeven moment lijkt Paulo voldoende tegenspel te hebben voor de pion achterstand en in zijn gedachten komen zijn stukken al de witte stelling binnen. Maar het jeugdige talent van Staunton recht zijn rug en komt met nauwkeurige zetten langzaam los. Op dat moment doet hij een goed getimed remiseaanbod dat Paulo eigenlijk niet kan weigeren, wat hij dan ook niet doet.

Bij de stand 2½-2½ zijn de partijen aan bord 6 tot en met 8 nog bezig en is de uitkomst ongewis. Wicher komt tegen jeugdtalent Eli Alia Jorritsma in een paard- tegen lopereindspel met een dubbelpion voor Wicher op de koningsvleugel. Als de laatste twee stukken zijn geruild, komt er een pionneneindspel op het bord en biedt Wicher remise aan. Zijn tegenstandster speelt door en als Wicher achter de linies was gebleven, was het waarschijnlijk wel remise geworden. Nu gaat Wicher forceren en komt hij van een koude kermis thuis.

Misschien wel de sleutelpartij van de wedstrijd is die tussen oude bekende Gert-Jan Ris en Martin. In een dichtgeschoven stelling komen de stukken van Martin uiteindelijk het beste los, maar is de samenwerking van zijn stukken niet optimaal. Dat wordt Martin op het eind noodlottig, want na een torenterugtocht van Gert-Jan staan zowel de dame als de toren van Martin aangevallen. Na eerdere zuchten van Gert-Jan in lichte moeilijkheden, kan hij met de laatste zucht de winnende zet uitvoeren.

De laatste partij tussen Carla en Henk Seijen is daarna niet meer van belang, maar daar is ondertussen ook van alles gebeurd. Met zijn karakteristieke zetjes weet Henk Carla in het lichte nauw te brengen, maar Carla weet op tijd zware stukken te ruilen en een pion voor te komen. Op een gegeven moment kan Henk met een schijnstukoffer een pion terugwinnen, maar hij wil meer. Waarschijnlijk waren zijn gedachten even elders, want hij doet opeens een kwaliteit in de aanbieding. Met kleine speldenprikjes weet Carla zich los te werken en brengt zo de eindstand 4½-3½ op het bord.

Staunton Groningen 3  1812 - Haren 1              1825 4½-3½
1.Anders Bay          1898 - Conrad Mostertman    1932  ½-½