Niet heel veel later nadat ik rond half drie onze speelzaal in het Nescio Hotel betreed, tekenen Mario en tegenstander Henk van Putten de vrede. Mario mag hier niet ontevreden over zijn, want op het oog staat hij in de slotstelling iets minder.

Niet lang daarna krijgt debutant Tijmen een remiseaanbod van Peter Bodewes. De partij is, na het gebruikelijke snelle spel van Tijmen, in een gelijke eindspelstelling beland en na overleg met teamleider Andreas besluit Tijmen het aanbod aan te nemen.

Op de overige borden is interessante strijd te zien. De eerste die de vlag moet strijken, is Wilbert. Wilbert, net vers lid van de club, komt in een voor tegenstander Jan Postma bekende variant terecht en gaat na van alles geprobeerd te hebben ten onder aan de vele penningen.

De volgende beslissing valt in de partij tussen Paulo en de ons wel bekende Evert Janse. Paulo heeft geluk, want Evert denkt met Pg5 de winnende mokerslag uit te delen, waar Pxd6! op slag had gewonnen. Nu blijft Paulo op de been met materiaalvoorsprong en hij slaat in de tegenstoot winnend toe.

Ook Joris maakt als vaste basisspeler zijn debuut in het eerste. Het wordt een enerverende partij tegen Maurits Logtmeijer. Die bouwt een stevig pionnencentrum op en Joris moet daaromheen zien te spelen. Dat doet hij wonderwel goed in de tijdnoodfase: hij wint onderweg een paard en lijkt op de been te blijven. Toch worden de verbonden pionnen van zijn tegenstander hem ten slotte te machtig. Een van die pionnen stoot door naar f7 met schaak en kan vervolgens dame worden door de toren op e8 te slaan. Dan gebeurt er iets opmerkelijks: Maurits drukt de klok in voordat hij van de pion een (tweede) dame, die niet zo snel voor het grijpen is, maakt. Joris weet dat dat onreglementair is en zet de klok stil. Na wat geharrewar wordt er doorgespeeld en moet Joris het onderspit delven.

Op bord 1 is ondertussen de titanenstrijd tussen Vincent en Roelof Kroon bezig. Roelof bouwt langzaam maar zeker een drukstelling op na een Koningsindische opening in de voorhand, waar Vincent niet aan lijkt te kunnen ontsnappen. Dat lukt inderdaad ook niet en Roelof maakt het fraai af met een dameoffer.

Met een 2-4 achterstand zijn alleen Andreas en Johan nog aan het strijden. Johans overwegende stelling mondt uiteindelijk uit in een gewonnen toreneindspel tegen Henk Jansen en hij maakt het mooi af.

Dan zijn alle ogen gericht op de partij tussen Andreas en Joop Houtman, die ooit lid was van Haren. Andreas heeft een interessant dameoffer in de stelling gevlochten en op een gegeven moment is de materiaalverhouding toren, twee lopers en zes pionnen tegen dame, loper en vier pionnen. In een scherpe stelling pikt Andreas nog een pionnetje mee, maar uiteindelijk weet de dame van Joop zoveel verwarring te stichten dat Andreas niet verder komt. Hij biedt remise aan waardoor de eindstand op 3½-4½ uitkomt.

Al met al een goede wedstrijd tegen het vriendenteam van de Spassky's, die goede hoop biedt voor de toekomst.

Haren & Oostermoer 1  1878-Spassky's 1        1981 3½-4½
1.Vincent Valens      2215-Roelof Kroon       2138  0-1