Afgelopen vrijdag toog het viertal Kees, Bart, Emiel & Majid naar De Hunzeborgh in de stad voor de wedstrijd tegen De Paardensprong.

De Paardensprong is van oorsprong een jeugdclub die tien jaar geleden is opgericht. De viertallen van de club bestaan uit ouders, jeugdtrainers en natuurlijk (de wat oudere en meest talentvolle) jeugdspelers.

Aan het eerste bord trof Kees Sake Jan de Boer, de vader van Eelke, en zijn tegenstander deed met zijn zetten de naam van de club eer aan. Mede door de originele paardzetten, soms zelfs achteruit, kreeg Kees zwart geen grip op de stelling. In de opkomende tijdnood won hij, na een kortstondig koningsaanvalletje, wel een pion, maar was de winst nog ver weg. Sake Jan gooide alles op de aanval, Kees zag 'spoken' waardoor hij dacht een kwaliteit te moeten inleveren en de partij eindigde met een getimed remiseaanbod.

Bart kreeg tegen Bram Baptist met zwart zijn geliefde Caro-Kann op het bord en kon na wat verwikkelingen een pionnetje buitmaken. Bram zocht naar tegenspel door een paard op d6 te stallen, maar kon steunpunt e5 ondermijnen en zo een tweede pion incasseren. Daarna was de winst niet zo moeilijk meer.

De partij tussen Emiel en Jan Baptist was begin tot eind een zware manoeuvreerpartij en - het is misschien een cliché - het evenwicht werd nooit echt gebroken: remise.

Majid trof in jeugdspeler Daan de Vetten een geduchte tegenstander en dat bleek ook in de partij. Er ontstond een echte strijd in het middenspel en de partij leek op remise af te stevenen toen beiden twee torens en een handvol pionnen overhielden. Majid zette zijn torens op de tweede rij bij Daan en Daan dacht toen: dat kan ik ook, maar dan op de zesde rij. Hij vergat echter, jammer genoeg voor hem, dat Majid toen met een van zijn torens mat kon geven op de onderste rij...

Een moeizame overwinning derhalve; het is aan onze stand verplicht om de poule 4tal-Midden op onze naam te schrijven, maar we lopen tegen geduchte tegenstand aan. De laatste wedstrijd is op 18 maart tegen Bedum.

Paardensprong 1    1292 - Haren & Oostermoer 1675 1-3
1.Sake Jan de Boer   1433 - Kees Romijn        1779 ½-½