De Spassky's vormen sinds 1986 een vriendenteam dat sinds 2007 KNSB speelt. In het huidige team een aantal bekende gezichten, zoals: Evert Janse, Henk van Putten, Jan Postma, Peter Bodewes en Roelof Kroon.
Hun naamgever keek afgelopen zaterdag in de wedstrijd tegen ons middels een fotolijst meestal goedkeurend toe.

Uw verslaggever arriveert, na eerst de sfeer te hebben geproefd bij de Postillion Haren Challenger, om ongeveer 16.00 uur in het Jannes van der Wal Denksportcentrum.

Op dat moment is de stand 3-1 in het voordeel van de Spssky's en gezien de resterende vier stellingen moet er een wonder gebeuren willen we er nog een 4-4 uitslepen. Martien en Tomas hebben geremiseerd, respectievelijk tegen Roelof Kroon en Rolf Yska. Andreas en Johan hebben hun koning moeten omleggen tegen Maurits Logtmeijer en Henk van Putten. Voor het verloop van die partijen verwijs ik naar het verslag van Rolf Yska van de Spassky's (van de eindstellingen uit het verslag heb ik in het vervolg ook dankbaar gebruikgemaakt): Het middenrif.

Maarten heeft een moeilijke stelling tegen Evert Janse. Hij probeert het nog wel een tijdje, maar moet ten slotte zijn strijd staken. Anne, die naast Maarten zit, heeft naar verluidt een precaire stelling tegen Hank Jansen overleeft en probeert met wit nu in een toreindspel met een dichtgeschoven pionnenstructuur ijzer met handen te breken. En dat doet hij op een instructieve manier, zie de eindstelling na 58. Kf5-e6:

Heinse staat een stuk voor tegen Peter Bodewes (die volgens eigen zeggen het stukoffer had gepleegd door overschatting van zijn stelling), weliswaar tegen een aantal pionnen. De technische klus is daardoor nog een hele kluif, maar Heinse maakt het geconcentreerd af.
In zijn partij tegen Dries Koster heeft Paulo paard en loper tegen een toren, maar zijn stelling oogt wankel en de stukken van zijn tegenstander werken beter samen. Misschien heeft Paulo in het vervolg een smalle ontsnappingsroute gemist, maar zoals het gaat krijgen de witte stukken steeds meer de overhand. De partij eindigt met een dubbele aanval:

Slotstelling na 58. Th2.

Al met al een 5-3 nederlaag. Misschien lukt het in het nieuwe jaar om punten vergaren, om te beginnen op 9 januari in de thuiswedstrijd tegen de verrassende koploper in 3A: Schaakwoude.

Spassky's           1972-Haren & Oostermoer 1878 5-3
1.Roelof Kroon        2209-Martien Visser Sr  2116 ½-½
2.Peter Bodewes       1872-Heinse van Houten  1841 0-1
3.Henk van Putten     2152-Johan Klinkhammer  1985 1-0
4.Dries Koster        2022-Paulo Valiente     1927 1-0
5.Evert Janse         2031-Maarten Roorda     1827 1-0
6.Maurits Logtmeijer  1937-Andreas Tasma      1812 1-0
7.Henk Jansen         1794-Anne Haitsma       1784 0-1
8.Rolf Yska           1757-Tomas Hiemstra     1736 ½-½

Foto's: Jan van Os, De Schaakreporter (zie ook zijn fotoalbum).