In het kader van ons jubileum hebben we afgelopen donderdag 26 en vrijdag 27 maart de gezamenlijke slotronden van de NOSBO-klassen 1A en 1B georganiseerd. Op beide avonden waren 64 schakers aanwezig om te strijden om het kampioenschap en de degradatie in hun klassen.

De organisatie was in handen van het bestuur, het materiaal en de tussenstanden op scherm (op vrijdag werkte het volledig) werden verzorgd door Heinse van Houten (Stichting Prechess) en de wedstrijdleiding was in goede handen bij Jan van Os (ook bekend als De Schaakreporter).

Op donderdag haalde HSP/Veendam in klasse 1A het kampioenschap binnen door met 4½-3½ Bedum te verslaan en dat ging niet zonder slag of stoot, het was een spannende wedstrijd. Haren & Oostermoer 3 speelde zich veilig door ook met ook met 4½-3½ te winnen van Staunton 4.

H & O 3 had de topscorer van de klasse in zijn team: Hans de Graaf met de score van 6½ uit 7! Onderin moet DAC uit Delfzijl afwachten of het rechtreeks degradeert of een beslissingswedstrijd moet spelen de nummer 8 van 1B.

De nummer 8 van klasse 1B stond al voor de laatste ronde vast: HSP/Veendam 3, dat 3 punten achterstond op Dwingeloo en Haren & Oostermoer 2. En in de laatste ronde stond de wedstrijd de 2 samenwerkingsteams op het programma. Het werd een walk-over met 7-1. Ikzelf heb de wedstrijd goed kunnen volgen, want dit gebeurde er:

Wit: Kees Romijn
Zwart: Evert Stoel

Stelling na 15. Dd4-h4:
15...Pc7?? 16. b4!  1-0

Het is raar maar waar, dit was niet het winstpunt dat de score in de wedstrijd opende. Majid speelde op bord 5 tegen Luuk Smant, die voorafgaand aan de partij vertelde dat hij een goede tafeltennisspeler is. Dat bleek ook uit de partij, want hij en Majid pingpongden hun zetten heen en weer en toen er een paardeindspel overbleef, besloten ze er maar remise van te maken. Ook Tomas sloeg snel toe, hij wist met zwart de loper op c1 van Ger Bos in een lastige penning te zetten. Tomas klaarde klus daarna vlug. Ook Jan Auke wist op bord 4 tegen Piet Jongejan vrij snel tot winst te voeren: tussenstand 3½-½.

De andere scores lieten iets langer op zich wachten. Op bord 2 werd het evenwicht in de partij tussen Raoul (zwart) en Freddy de Raad volgens mij niet echt verbroken, al had Raoul misschien kunnen profiteren door zijn dame en loper op de diagonaal a7-g1 te zetten. Thomas (ook zwart) tegen Wim Smit was een typisch Siciliaanse strijd met tegengestelde rokades, o nee, Thomas had niet een gerokeerd. De aanval van Thomas leek gestrand en hij kon alleen maar afwachten. Totdat de partij tot abrupt eind kwam, want zijn tegenstander speelde zijn toren naar f1, een zet die al een tijdje niet kon vanwege ...Pd2+!

De partij tussen Joris (zwart) en Rudolf Loos was de partij van de wedstrijd. Joris kreeg het zwaar te verduren met allerlei penningen, maar hij wist te overleven en een stuk buit te maken. En het stukvoordeel wist hij in het eindspel nauwkeurig naar de winst te voeren, knap gedaan! Ook de match tussen George (wit) en Wim Pruim was spannend. George wierp een verdedingswal op met het originele g4! en leek toen steeds het beste van het spel te hebben. Pas in het pionneneindspel kon George toeslaan op het moment dat de koning van zijn dacht actief te kunnen worden. Gevolg: een pionnetje van George kon vrij doorlopen.

HSP/Veendam 3    1548-Haren&Oostermoer 2 1529 1-7
1.Evert Stoel      1613-Kees Romijn        1797 0-1
2.Freddy de Raad   1639-Raoul Suurmeijer   1674 ½-½
3.Piet Jongejan    1569-Jan Auke Hovius    1653 0-1
4.Ger Bos          1576-Tomas Hiemstra     1670 0-1
5.Luuk Smant       1503-Majid Hashemy      1524 ½-½
6.Wim Smit         1507-Thomas Wigmans     1484 0-1
7.Wim Pruim        1239-George Scharke     1212 0-1
8.Rudolf Loos      1736-Joris Spanjer      1216 0-1

Terechte kampioen werd Roden, dat ruim van Staunton 3 won en het weer in de Promotieklasse mag gaan proberen.

Foto's: Harry Gielen, zie zijn fotoalbums donderdag 1A en vrijdag 1B.