Anne speelde een wereldpartijNu met partij van Anne Haitsma!
Voorafgaand aan de wedstrijd nam ik een kijkje op de website van HSP uit Hoogezand-Sappemeer. Daar was niet zoveel 'spannends' te lezen maar onder het kopje Archief stond een statistiekje 'HSP tegen andere clubs'. Haren: 17 wedstrijden; winst 10; remise 2; verlies 5; punten 22; bordpunten 70-52. Was hier sprake van een angstgegner? Tijd om iets te doen aan onze negatieve score, in ieder geval.
We konden voor onze eerste thuiswedstrijd van het seizoen geen gebruik maken van 't Gorechthuis, vanwege de trouwdag van het beheerdersechtpaar. Onderdak vonden we in het Denksportcentrum in de stad, waar twee teams van SISSA hun thuiswedstrijd afwerkten. SISSA: alle dank hiervoor.

In de wedstrijd hebben we eigenlijk geen moment vaste voet aan de grond gekregen. In nagenoeg chronologische volgorde gebeurde dit allemaal.
Conrad (wit) reageerde scherp (een vroege opstoot e5) op de Pirc-opening van Vincent Geeraerts, die even scherp reageerde en attaqueerde. Waarschijnlijk had Conrad wel even exf7+ moeten doen, want zoals het nu ging werd hij langzamerhand overstelpt door het zwarte centrum.

link naar foto album

Ook broer Johan (zwart) kon het niet bolwerken tegen Tomek Hertig. In een stelling waar allerlei stukken in stonden, ging er iets teveel materiaal van Johan in de doos van zijn tegenstander.
Volgens mij was het op dit moment dat we iets terugdeden. Anne (zwart) trof oud-Harenspeler Wiebe Wielenga tegenover zich aan het bord. In een partij waar al snel de dames waren geruild, was Anne het meest op z'n qui vive en won hij de kwaliteit. En eindspeltechniek, dat kan je wel aan Anne overlaten. Hierna kwamen er geen hele punten meer binnen, alleen maar halve. Tomas (zwart) kreeg vrijdagavond geen voet aan de grond in het Slavische landschap van de gelijknamige opening. Tegenstander Sander Sprik vond de zwaktes in Tomas' stelling en bracht de winst over de streep. De wel zwaarbevochten remises, die de eindstand op 3-5 bepaalden, kwamen op naam van Jan Auke (wit) tegen Ruurd van der Meulen, Paulo (zwart) tegen Johanan Havinga en als laatste Kees (wit) tegen Bernard Bontjer.

Bernard Bontjer

De volgende afspraak is op dinsdag 20 november in en tegen Groningen 1 (ja, ja, sinds de vorming van de Groninger Combinatie speelt het eerste NOSBO-team van Groningen onder dit nummer).

Haren

HSP