Paulo komt remise overeen met Bert van der MarelZoals verwacht mocht worden, heeft Haren zich niet kunnen handhaven in de 3e klasse KNSB. In ronde 7 en 8 werd respectievelijk thuis verloren van Schaakwoude en in en tegen Almere. Afgelopen zaterdag 21 april werd de gezamenlijke laatste ronde gespeeld in het Friese Damwoude. We moesten aantreden tegen het gesponserde SISSA dat in feite al kampioen was. We hebben ons kranig geweerd en brachten het tot een respectable 6-2 nederlaag. Hoofdrollen waren er voor Paulo Valiente en Vincent Wolters.

SISSA heeft dit seizoen de twee grootmeesters Ivan Sokolov en Loek van Wely, beiden met een rating van meer dan 2600. Gelukkig hadden zij andere verplichtingen in Dubai....

Als SISSA straks de meesterklasse heeft bereikt, zullen we dan kunnen gaan spreken van het SISSA-tijdperk? De koploper had nog 1½ bordpunt nodig voor het kampioenschap.
Eén bordpunt hadden zij op vrijdagavond al binnengehaald: Anne Haitsma kon het niet bolwerken tegen Edim Salihbegovic.

Op de zaterdag kwamen we al snel op een 3-0 achterstand. Andreas Tasma koos voor een verkeerde manoeuvre tegen Geon Knol en toen was het snel gebeurd. Kees Romijn maakte in een scherpe Koningsindiër een principiële fout en de stukken van Jan Joris Groenewold kwamen al snel richting de zwarte koning en materiaalverlies was niet meer te voorkomen.

Vincent heeft gewonnen en zet de stukken in de beginstandMaar dan: Vincent Wolters, op vrijdag pas gevraagd om in te vallen, scoorde tegen in zijn KNSB-debuut! Tegen Judith Valkenburg won Vincent als snel groot materiaal en al duurde het nog wel geruime tijd, hij won! Judith werd op het laatste moment gevraagd om in te vallen voor Ernst-Jan Pastoor die na de viering van het kampioenschap van SISSA 2 in de eerste klasse van de NOSBO te lang in zijn bed was blijven liggen.

Johan Mostertman trad aan tegen Erik-Jan Hummel. In een scherpe stelling miste Johan, zoals in de analyse naar voren kwam, ergens de winst. Zoals het nu ging kwam de koning van Johan in een Zwickmühle (een serie van aftrekschaakjes) terecht waaruit geen ontsnappen mogelijk was. Ab Faber scoorde daarna een degelijke remise tegen oude bekende Eric Jan Walinga. Met zwart kwam Ab in een Scandinaviër geen moment in de problemen. Dat kwam hij dit seizoen sowieso met zwart niet: 4 uit 5. Harry Gielen bood tegen Frits Rietman in een op het oog gelijke stelling remise aan maar tegenstander Rietman speelde echter rustig door. Harry werd langzamerhand tot passiviteit gedwongen, probeerde in het toreneindspel nog van alles maar dat mocht niet meer baten.

Als laatste was Paulo Valiente nog bezig aan zijn partij tegen Bert van der Marel. In een eindspel leken het paard en de loper oppermachtig aan de toren van Paulo. Maar Paulo verdedigde zich actief en wist een vrije b-pion te creëren.

Stelling Paulo Valiente - Bert van der Marel zwart aan zet
In deze stelling is zwart aan zet en Bert van der Marel speelde hier 51... Pb7-c5?? En had Paulo hier maar 52. Tb4xe4! gezien... Zwart moet wel met het paard op e4 nemen. Dan wint wit na 52... Pc5xe4 53. b6-b7 d3-d2 54. b7-b8D en schaak. Paulo koos voor 52. f2-f4 g5xf4 g3xf4 en het werd remise.
Er rest ons niets anders dan onze huid volgend seizoen zo duur mogelijk te verkopen in de Promotieklasse.

Haren 1803 SISSA 1996 2 6
1. Ab Faber 2018 Eric Jan Walinga 1977 ½ ½
2. Andreas Tasma 1804 Geon Knol 2068 0 1
3. Anne Haitsma 1922 Edim Salihbegovic 2032 0 1
4. Paulo Valiente 1847 Lambertus van der Marel 2120 ½ ½
5. Johan Mostertman 1785 Erik-Jan Hummel 2310 0 1
6. Harry Gielen 1818 Frits Rietman 2235 0 1
7. Kees Romijn 1797 Jan Joris Groenewold 2192 0 1
8. Vincent Wolters 1432 Judith Valkenburg 1033 1 0

Uit de wedstrijd tegen Schaakwoude hier nog wel de fraaie winstpartij van Paulo Valiente

Stelling Paulo Valiente zwart aan zet
In deze stelling denkt wit een pion te winnen met de laatste zet 16. Dh4xe4. Speel de partij na door op deze link te klikken.