Afgelopen zaterdag stond de wedstrijd tegen Philidor 1847 III uit Leeuwarden, ook wel bekend als het Celebrities-team, op het programma. De dag begon met de melding van Ab Faber dat hij thuis moest oppassen op de kleine Stijn waardoor Harry Gielen zijn honneurs moest waarnemen.

Tegen Marcel Vermaat kreeg Harry met zwart al snel een aantal witte stukken op zijn koning gericht en hij moest als eerste het onderspit delven. Daarna verloren ook Peter Smits tegen Gert Winkel, na een scherpe openingsvariant, en Gerard de Wit tegen Hette van Popta, Gerards loper kwam buiten spel te staan op h4 en dat werd hem meteen noodlottig. Een remise volgde van Kees Romijn tegen Aeilko Bakema. In een Tweepaardenspel leek Kees met wit na Dc4 goed te staan maar het evenwicht werd nooit echt verbroken; in de analyse bleek dat zwart een paar zetten voor het einde met het venijnige zetje h6-h5 een stuk had kunnen veroveren. Daarna volgden de uitslagen zich snel op. Ons ervaren middenrif in de vorm van de gebroeders Mostertman zorgde dit keer voor de welkome punten. Conrad wist tegen Catharinus Mulder een dubbelpion op f6 te creëren waarna z’n dame, toren en paard voor de winst zorgden. Broer Johan wist op instructieve wijze de ver opgerukte vrijpion op c7 van tegenstander Egbert Wind in te rekenen waarna ook nog een kwaliteitswinst het pleit beslechtte. Paulo Valiente vocht de hele middag tegen de klippen op tegen Eelke Heidinga; hij probeerde van alles maar was ten slotte kansloos. Eelke Heidinga zorgde na zijn partij nog voor enige verwarring bij onze barman Thomas door toen pas zijn gratis consumptie te verzilveren! Last but zeker not least probeerde Anne Haitsma tegen Oene Schriemer een eindspel met een pion meer tot winst te voeren. Maar door actief Fries tegenspel kwam hij er niet door heen. Al met al een eervolle 5-3 nederlaag. Wie weet wat er nog in het vat zit voor de komende cruciale wedstrijden.

Haren (1828)              - Philidor 1847 III (1947)    3-5
1. Harry Gielen 1820      - Marcel Vermaat 2162         0-1