Onlangs speelden we met Haren thuis tegen de schaakvereniging J.H.Kruit.

Zo’n naam heeft onmiddellijk mijn belangstelling. Mijn tegenstander vertelde: “Ze kwamen uit Stadskanaal.”

Als je het naadje van de kous wilt weten, moet je natuurlijk bij Bart Romijn zijn. Die staat bij vriend en vijand bekend als de “Encyclopedie van het Noorden”.

Bart (uit het hoofd): “In 1941 was er hier in het noorden een sterke vijfkamp, waar J.H.Kruit aan mee deed.”

Koren op mijn molen. Vanaf dat moment zat ik op het puntje van mijn stoel. Ik dook de historie in en jawel, hoor:

“HET 70-JARIG BESTAAN VAN STAUNTON

27 November 1941 vierde Staunton te Groningen zijn 70-jarig bestaan. In een 3-daagse wedstrijd was ook een eregroep gevormd, bestaande uit tegenwoordige en vroegere club- en NOSBO-kampioenen, t.w.:

J.Strik uit Bedum, J.H.Kruit uit Stadskanaal, C.Scholtens uit Groningen, J.M.A.Wind uit Utrecht en Mr. J.A.Wolthuis uit Groningen.

Die Wolthuis was uiteraard niet onze Willem Wolthuis (VAS), maar de foute Axel Wolthuis als lid van de NSB. Dat waren die andere vier ook, maar dan van de Nederlandsche Schaakbond Bond!

Het werd een zeer spannende strijd, waarbij Wind en J.H.Kruit gedeeld eerste werden. Wind won na loting.

Scholtens werd tot erelid benoemd.

Goed van die encyclopedie van het noorden, maar nu ook gelijk de encyclopedie van heel Nederland even raadplegen, Lex Jongsma dus!

“Lex, ken jij ene J.H.Kruit uit Stadskanaal?”

Lex: “Toevallig ben ik geboren in Stadskanaal.”

Hij praatte nog even door, maar ik lag al lang weer gestrekt. Ik was van mening dat ie van de geestgronden kwam. Sterker nog: Ik heb 36 jaar voor de klas gestaan en als iemand mij vroeg: “Meester, hoe zagen de Kanninefaten er uit?” Dan antwoordde ik: “Zo ongeveer als Lex Jongsma!”

Helemaal fout dus. Lex komt uit het Groningse Stadskanaal. Zijn zoon Reinoud deed ook nog een duit in het zakje: “Mijn vader geboren in Stadskanaal? Dat wist ik niet !!!”

Lex: “Mijn vader zat in Stadskanaal op de plaatselijke schaakclub en vertelde wel eens, dat er twee erg sterke schakers op die club zaten: Eén daarvan was J.H.Kruit.”

Zo is alles weer opgelost. Ik zag trouwens op de ledenlijst van J.H.Kruit ene J.H.Kruit!! Dat moet haast wel een kleinzoon zijn.

Voor de goede orde: Haren 4 versloeg J.H.Kruit 1 met 6.5-1.5.