Zaterdag 26 september was een bijzondere dag: Haren 1 mocht, ondanks dat het het vorige seizoen geen kampioen was geworden, toch in de tweede klasse van de KNSB uitkomen (onder de noemer Haren 1/SISSA) vanwege spelerstekort bij SISSA; en daarnaast was het voor het eerst sinds het seizoen 2004/2005 dat zowel het eerste team als het tweede team van Haren in de landelijke competitie acte de présence geven.

Vaste verslaggever en non-playing teamcaptain Harry Gielen kon helaas niet aanwezig zijn; hij had verplichtingen in het buitenland. Vandaar geen uitgebreid verslag met foto's en diagrammen en partijen, maar als nieuwbakken lid bij Haren wil ik wel even mijn impressie van de middag geven.

In de tweede klasse is Haren meteen favoriet. Voor degradatie wel te verstaan, want we hebben gemiddeld de laagste rating en de andere teams hebben gemiddeld ruim 100 ratingpunten meer. Toegegeven wordt dit gemiddelde behoorlijk omhoog geholpen door het sterrenteam van En Passant, maar het zal in ieder geval zeer lastig worden om het degradatiespook af te schudden.

In het licht van de strijd tegen degradatie was de wedstrijd tegen Unitas 2 meteen een hele belangrijke, aangezien zij na ons de laagste teamrating hebben. Een goede mogelijkheid om punten te pakken dus. De wedstrijd was ook gelijkopgaand, maar desondanks liepen we als team steeds achter de feiten aan waardoor we nooit echt uitzicht hebben gehad op meer dan 4-4.

De eerste uitslagen vielen ongeveer een uur voor de tijdcontrole. Ik mocht in mijn eerste wedstrijd voor Haren meteen een nul incasseren. Na een paar foute keuzes in het vroege middenspel resteerde er een strategisch vrijwel verloren stelling, waarna ik ongenadig hard van het bord werd gezet. Als enig excuus kan ik aanvoeren dat ik wel vaker een matige start heb bij toernooien en competities.

Schuin tegenover mij zat Michael de Vrieze, mijn clubgenoot bij De Twee Kastelen. Normaliter zit hij naast mij in hetzelfde team, nu mocht hij vanaf de andere kant een iets mindere stelling verdedigen tegen Paul van Linde. Dat ging hem goed af en ook een ruil van twee torens tegen dame + pion deerde zijn stelling niet: remise overeengekomen.

Niet lang hierna breidde Unitas hun 0,5-1,5 voorsprong uit naar 1-3. Ico van den Born kwam remise overeen in een eindspel waarin hij, ondanks de activiteit van de tegenstander, niets te vrezen had vanwege het gesloten karakter van de stelling en ongelijke lopers. Erwin Heijnen daarentegen leek een gevaarlijke aanval te hebben, maar moest opgeven toen zijn tegenstander op tactische wijze een grootscheepse afruil kon forceren terwijl Erwin al behoorlijk wat materiaal achterstond.

Toch zag het er helemaal niet zo slecht uit, want Bert van der Leest en Wiebe Wielenga leken de zaken goed onder controle te hebben aan respectievelijk bord 1 en 4, en de borden 7 en 8 zagen er zeer goed uit voor ons. Invaller Jan Lulof wist met een toren meer en vliegende tijdnood voor zijn tegenstander snel te winnen, en Conrad Mostertman wist met een loperpaar + vrijpion tegen toren + loper zoveel problemen voor zijn tegenstandster te creëren dat zij in tijdnood de beslissende fout maakte en na het halen van de 40ste zet kon opgeven.

Zo stond het een kwartier voor de tijdcontrole 3-3 en mochten we misschien zelfs hopen op een nipte 4.5-3.5 overwinning. Immers zou Bert wel remise kunnen keepen, en Wiebe zou wellicht zijn initiatief uit kunnen bouwen tot iets concreters?

Helaas gaf Bert een stuk weg op een moment dat je je dat echt niet kunt veroorloven, zowel in de wedstrijd (3-3 stand) als in de partij (eindspel met elk een toren en licht stuk en wat pionnen). Even later gaf hij zich dan ook gewonnen. Ook bij Wiebe was het vlak voor de tijdcontrole fout gegaan: zijn initiatief was verdampt, en daarnaast had hij een pion verloren. Waarschijnlijk stond hij verloren, maar remise voldeed voor Unitas 2 en werd even later ook overeengekomen.

Achteraf kan ik concluderen dat Unitas, met uitzondering van bord 7 en 8, gewoon veel taaier speelde. Met uitzondering van die twee partijen hebben ze geloof ik nergens verloren gestaan met als gevolg dat hun witpartijen (aan borden 1, 3 en 5) gewonnen werden en hun zwartpartijen (2, 4 en 6) remise werden.

Haren 1/SISSA - Unitas 2 3,5-4,5

1. Bert van der Leest - Jouke Algra 0-1
2. Paul van Linde - Michael de Vrieze 1/2-1/2
3. Jeroen Weggen - Peter Bosker 0-1