Speelzaal in het GorechthuisWijlen Bob Romijn startte in een ver verleden de Jannes Bokaal. Dit toernooi gaf de aanstormende jeugd van schaakclub Haren de kans tegen sterke spelers uit de regio te spelen. In de laatste jaren waren er steeds minder spelers die interesse hadden in het toernooi. Bovendien verliet een grote animator van de Jannes Bokaal de vereniging. Dit jaar is besloten het toernooi een andere opzet te geven. Er wordt nu gespeeld op KNSB zaterdagen. Dat heeft het voordeel dat er dan weinig andere toernooien worden gespeeld. Vandaag werd de eerste ronde gespeeld. Er waren niet zo veel verrassingen, hoewel deze wel in de lucht hingen.

Zo speelde 14-jarig talent Jorn Brouwer tegen Bart Romijn. Bart had wit en speelde zoals gebruikelijk het Morra Gambiet. Tijdens de analyse achteraf vroeg Bart of Jorn zich had voorbereid op deze opening. Dat bleek niet het geval. Immers de paring was niet van te voren vrijgegeven vanwege een paar onzekerheden. Maar het geeft aan dat Jorn zich heel goed door deze met voetangels bezaaide opening heen sloeg.

Bart Romijn - Brouwers Wouter

Dit de stelling na 19. h3. Helaas kon Jorn de verleiding niet weerstaan en speelde 19... Lxd5. Zwart komt direkt verloren te staan vanwege de penning over de d-lijn: 20. Lxd5 Pxd5 21. Dd2 Tc5 en na 22. b4 moet zwart de dekking van het paard op d5 opgeven.

Op vrijdagavond werd de partij tussen Tony Westermann en Sybrand Houtsma vooruitgespeeld. Beide spelers spraken van een matige partij waar Tony een stuk verliest/weggeeft in de volgende stelling. Wit heeft zojuist 18. b3 gespeeld. Zwart slaat onmiddelijk toe:

Romijn - Brouwers

Zwart speelde hier 18... Txc3!. De zaak is nu verloren. Als wit Txc3 speelt volgt Pxe4 en de dame is overbelast. Zij moet zowel de loper op h6 als de toren op c3 dekken.

Een van de spannendste partijen was die tussen Jan Auke Hovius en Michiel Takkebos. Dit is de kritieke stelling:

Jan Auke Hovius - Takkebos Michiel

Zwart heeft zojuist 48... Dc8 gespeeld. Jan Auke ging verder met 49. Dc5. Maar er was in deze stelling een winnende zet: 49. a5-a6! Na 49... bxa6 50. b6-b7 Dc8-b8 beslist with de partij met 51. Db5-c6 en promotie kan niet worden verhinderd. Uiteindelijk werd de partij nog gewonnen door Michiel. U kunt deze partij (en alle andere) naspelen onderaan deze pagina.

Jan Auke Vroeger waren er toernooiorganisaties die bepaalde spelers liever niet uitnodigden. Georghiu was er zo een, die speelde meestal remise. In Eelde hebben we ook een remisekoning, Leon Steijvers. Maar gelukkig is het een aardige man, dus laten we hem maar meedoen.... Vandaag speelde Leon tegen Stef van Kesteren. Tweemaal bood Leon remise aan, maar Stef schoof gewoon door. Uiteindelijk ging het mis met Leon en moest hij het toernooi met een nul starten. Stef

Wouter Wouter Manenschijn, een vroegere Haren pupil, nam het op tegen de speler met de hoogste rating, Geert Roelof van der Ploeg. Geert Roelof is ook lid geweest van Haren, maar speelt tegenwoordig bij JH Kruit. Het werd een spannende partij waarbij Wouter tenslotte remise wist te forceren. Knappe prestatie Wouter. Als U de partij naspeelt zult U zien dat Geert Roelof wel een kans miste op de 27e zet. Geert Roelof

Vincent Wolters en Thomas Wigmans wonnen kun partij makkelijk van respectievelijk Hogo Klijn en George Scharke. George lag vrijdag nog met griep in bed, maar nam toch plaats achter het bord, de ware spirit.

Alle foto's staan op Picasaweb.