Het jaarlijkse rapidtoernooi miste een aantal van de vaste deelnemers. Maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door de gevechten tussen de aanstormende jeugd (Jorden en Lucas van Foreest, Selwin Keuning en Anna Maja Kazarian) en de 'gevestigde' orde (Jan Werle, Peter Hulshof en Erik Hoeksema)

Winnaars Peter Hulshof en Jan Werle

( Links: uitslag - foto's alle deelnemers - overige foto's - verslag - analyses Jan Werle )

Het werden uiteindelijk toch 44 deelnemers. Er waren op het laatste moment nog wat sterke spelers afgevallen, zoals Grigori Kodentsov en Jasper Geurink. De organisatie was natuurlijk zeer verheugd met de deelname van een heuse GM, Jan Werle, rechtenstudent uit Groningen. Maar minstens zo belangrijk was de aanstormende jeugd, die hun huid duur verkochten.

Publiek omringt het bord van Erik en JanDe eerste grote ontmoeting was die tussen meervoudig winnaar Erik Hoeksema en Jan Werle in de vierde ronde. Het werd een spannend duel waarbij Jan een kansrijk kwaliteitsoffer bracht dat hem uiteindelijk de winst bracht. Maar daarna werd het moeilijker, in de vijfde ronde een cliffhanger tegen Peter Hulshof waarbij beide spelers met elk nog seconden op de klok elkaar aankeken en toch maar de hand schudden. In de zesde ronde hield Alef Boer ook nog remise tegen Jan. Peter Hulshof kon in de laatste ronde tegen Jorden van Foreest op winst spelen en proberen alleen winnaar te worden. Jorden overtuigde hem dat dat toch niet hoefde, en zo zorgden de Unitariers dat ze beiden met een geldprijs naar huis konden gaan. Jan Werle kwam in de laatste ronde langszij door een eenvoudige overwinning op Edwin Zuiderweg.

De hoogst geeindigde speler van schaakclub Haren, was Conrad Mostertman, die met 5 uit 7 een gedeelde zesde plaats behaalde.

Thea (l) en Doutzen (r)De dames van de Vrienden van de Nierstichting, Thea en Doutzen, zorgden ervoor dat het ons aan eten en drinken niet ontbrak.

Er waren geen speciale prijzen voor de jeugd, maar dat hoefde helemaal niet. Beide rating prijzen gingen naar jeugdig talent.

Selwin Keuning, ratingprijs tot 1900

Gerbert Leeftink, ratingprijs tot 1600

Hans PostAan het einde van de dag was er gelukkig weer de traditionele tombola. Hans Post die in het verleden vaak als ceremoniemeester heeft opgetreden, werd op het laatste moment bereid gevonden om het toch nog een keer te doen.

We mogen niet vergeten dat het allemaal tenslotte om de opbrengst ging. Aan het einde van de middag kon een cheque worden overhandigd van Euro 920 door Paul van Linde aan de Stichting Vrienden van de Nierstichting.