Het jaarlijkse rapid toernooi ten bate van de Vrienden van de Nierstichtingtoernooi is weer een groot succes geworden. Afgelopen zaterdag streden een record aantal deelnemers, zestig in getal, om de prijzenpot. Winnaars werden Marijn Otte en Jan Joris Groenewold. De opbrengst van dit toernooi was 900 euro! De Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, heeft al toegezegd om volgende jaar het toernooi wederom te sponseren. ( Links: verslag - foto's alle deelnemers - overige foto's - uitslag - partij Otte - Groenewold )

Veel schakers uit de regio vonden weer de weg naar de Guyotschool. Maar er kwamen ook spelers van veel verder. Bijvoorbeeld Roi Miedema uit Nijmegen, Marijn Otte uit Utrecht en Harrie Boerkamp uit Zoetermeer. Verder een groot aantal spelers uit Friesland en een drietal uit Meppel.

Een belangrijke factor in deze editie was de aanstormende jeugd. Marijn Otte, Ivo Maris, Frank van der Werff en Evie Warmelink streden allemaal mee in de hoogste regionen. Zij waren er met name de oorzaak van dat de gevestigde orde, c.q. hoogste ratinghouders als Erik Hoeksema en Roi Miedema buiten de prijzen vielen. Erik Hoeksema verloor in de derde ronde van Ivo Maris. In de laatste ronde verloor Erik een heroisch gevecht van Jan Joris Groenewold, die hierdoor gelijk kwam met Marijn Otte op de eerste plaats.

Winnaars van 2010, Marijn Otte en Jan Joris Groenewold

Winnaars van de 2010 editie: Marijn Otte en Jan Joris Groenewold

Roi Miedema verloor van Erik Hoeksema en moest remises toestaan aan Gerhard Pauptit en Frank van der Werff. Marijn Otte speelde een uitstekend toernooi. In de derde ronde moest hij een remise toestaan tegen de uitblinker van de schaakclub Haren, Anne Haitsma. In de laatste ronde stelde Marijn de (gedeelde) eerste prijs veilig door een snelle remise tegen Ivo Maris. Ivo Maris kan terugkijken op een fantastisch toernooi. Geen enkele maal verloren en drie remises, en een TPR van 2232! Dat er nog meer in het vat zit voor de schaakclub Assen, liet Maarten Dijkstra zien. Hij eindigde op een gedeelde derde plaats met 5.5 punt en een TPR van 2155.

Klik op diagram om de partij na te spelen

Stelling uit de partij Otte - Groenewold, zesde ronde, stelling na 25...Lc8-b7. Marijn maakt de partij nu in enkele zetten fraai uit. Ziet U het ook? Klik op het diagram om de partij na te spelen.

Marten de Jong voert de eerste zet uitMarten de Jong, voor zitter van De Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, verrichtte de eerste zet aan het bord van Roi Miedema. "Zal ik e2-e4 doen?", vroeg de heer De Jong. "Nee, liever Pg1-f3", zei Roi. Dat moest nog even worden uitgelegd, maar het lukt toch zoals op de foto te zien is.

Jozias prijst Raindropchess aanTot teleurstelling van veel deelnemers, had de stichting Vrienden van de Nierstichting geen kans gezien de traditionele tombola te organiseren. Jozias Hillenkamp stelde een aantal prijzen beschikbaar van Raindropchess, de nieuwe manier voor bijvoorbeeld scholen om spelenderwijs kennis te maken met het schaakspel. (website: raindropchess.nl) De Vrienden hebben beloofd om de traditie volgende jaar weer op te pakken.

Bert Pit met de cheque van 900 euroBert Pit (Vrienden van de Nierstichting) toont trots de cheque met de opbrengst van dit jaar.

Derde prijswinnaarsDe derde prijs werd gedeeld door een viertal spelers: v.l.n.r Maarten Dijkstra, Edwin Zuiderweg, Grigori Kodentsov en Ivo Maris

3718Silvia van der Werff won de tweede ratingprijs in groep C (tot 1400)
3719Rutger Bosscher won de eerste ratingprijs in groep C (tot 1400)
3720Tim Loos neemt de tweede prijs in ontvangst voor rating groep B (1400 - 1700)
3722Selwin Keuning krijgt de eerste prijs in ontvangst voor rating groep B (1400 - 1700)
3723In rating groep A (1700 - 1900) ging de eerste prijs naar Frank Hartog. Tweede prijswinnaar Vaclav Ocelic was helaas al naar huis.