Afgelopen vrijdag speelde Haren in de tweede ronde van de KNSB beker tegen Deverter Schaakgenootschap Pallas. In het begin zag het er allemaal nog goed uit. Toen Anne een gunstige stelling door zijn vingers liet glippen, ging het bergafwaarts.

Paul van Linde (zwart) - Koen Lambrechts.

Paul kreeg zo'n twintig zetten Svesnikov theorie op het bord. Toch wel lekker als er slechts een tijdcontrole is voor de hele partij. Hier wordt gespeeld met 1 uur 50 minuten en vijf seconden per zet. De hele partij duurt dus maximaal 2 x 2 uur. Wit begon een beetje te zoeken naar een plan aan het einde van de theorie. Paul nam zijn kansen waar op de damevleugel. Koen was wel gedwongen een kwailteit te offeren. Daar kreeg hij goede compensatie voor en Paul besllot de kwaliteit maar terug te geven. Daarna wikkelde Paul af naar een remise eindspel K+2pi + L tegen K +pi + L (van ongelijke kleur).

Bert van der Leest - Morris Merza

Bert krijgt een ongebruikelijke variant van de Franse verdediging tegen zich: 1. e4 e6 2. d4 d5 3. Pc3 Pc6!? Zwart is in goed gezelschap zoals uit de boeken blijkt: Fischer - Petrosjan finale kandidatenmatch 1971, negende matchpartij. Bert speelde zoals gebruikelijk actief, maar moest tenslotte berusten in remise.

Wiebe Wielenga - Guido van Mierlo

Wiebe kreeg een Guico Piano vcorgeschoteld. Wiebe ontwikkelde zijn koningsloper naar g7 en een lange loopgravenoorlog ontspon zich. Langzaam werd Wiebe weggedrukt. De witspeler maakte het fraai af met een paar schijnoffers. Wiebe gaf op met een kwaliteit minder toen duidelijk geworden was dat Anne ook het onderspit delfde.

Anne Haitsma - René Renders

Anne kreeg ook een ongebruikelijke opening voorgeschoteld en met gewone ontwikkelingszetten kreeg hij de betere stelling. Maar ja beter staan is een, het voordeel verzilveren is twee. Anne had twee lopers tegen twee paarden met de zware stukken er nog bij. Anne had dus behoefte aan het openen van de stelling. Dat lukte uiteindelijk, maar toen vergallopeerde Anne zich. Na de tijdcontrole maakt hij een paar fouten waarbij hij tenslotte een vol stuk weggaf. Triest keken de Harenaars naar het bord waar de hoop op gevestigd was. Het werd zodoende 1-3 en niet 2-2.

Eric Goedhart, (rechts achter René Renders) kwam mee als chauffeur en enige supporter. Hij hield de zetten bij, met dank.

Haren2075Pallas21241-3
1 Paul van Linde 2151 Koen Lambrechts 2238 rem