Op woensdag 28 oktober is plotseling Jan Auke Hovius overleden. Hij werd slechts 57 jaar. Jan Auke was al een tijdje geen lid meer van de schaakclub, maar de meeste leden kennen hem nog wel.

(foto: Harry Gielen  - Jan Auke tijdens de Haren Challenger van 2013)

Jaren heeft hij in diverse teams competitie gespeeld en ook op de interne competitie was hij regelmatig aanwezig. Daarnaast was hij van 2006 t/m 2009 en van 2013 t/m 2015 secretaris van de club en als officiƫle KNSB-wedstrijdleider heeft hij menige competitiewedstrijd geleid.

Het schaken kon hem op een zeker moment wat minder interesseren, en daarnaast vroeg het werk ook veel energie. Een terugkeer naar de club heeft hij steeds open gehouden, want ergens bleef het schaken wel boeien.

Hij wordt herinnerd als een zeer aangenaam en betrouwbaar persoon met een prettig soort humor. Op bestuursvergaderingen, wanneer alle reguliere agendapunten waren besproken, en na afloop er soms nog wat werd nagepraat, gaf bij blijk van veel technisch inzicht en kennis.

Een maand eerder kwam ook nog zijn eigen moeder te overlijden, een extreem zware tijd voor alle nabestaanden.

Als eerbetoon aan Jan Auke een partij uit de Jannes Bokaal 2012/13, waarin hij in karakteristieke stijl met kleine middelen Thomas Wigmans verslaat: