GP_2024.jpg

Afgelopen zaterdag 1 juni togen uiteindelijk 66 enthousiaste jeugdschakers naar buurthuis De Mellenshorst in Oosterhaar. Na vijf jaar kon Schaakclub Haren eindelijk weer zijn Grand Prix Bob Romijn organiseren.

Ghilon Etienne (SG Staunton) kwam, zag en overwon al zijn tegenstanders in groep A en kon trots een mooie beker en fraaie wisselbeker mee naar huis nemen.

Achter hem eindigde Bram Baarspul (SC Haren) als tweede met 3 uit 5. Hij verloor de onderlinge tegen Ghilon en verrassend van Djooz Linger, maar wist zijn drie overige partijen op fraaie wijze te winnen. Door een zwaar bevochten overwinning op Andrii Kozhukhov (SC Assen) in de laatste ronde kwam Eli Alia Jorritsma (SG Staunton) ook nog op 3 uit 5, maar zij had het onderonsje met Bram verloren.

GP_2024_I.jpg

Groep B werd een prooi voor Pranav Prasobh Nair (De Matadoren / SG Staunton) met 4 uit 5, voor Wart Koopman (SC de Paardensprong) met 3½ uit 5 en Tigran Barseghyan (De Matadoren) met 2½ uit 5.

GP_2024_II.jpg

De winnaar van groep C, Evan Boterman (SC de Paardensprong), speelde lange partijen – hij kwam soms zelfs in hevige tijdnood –, maar het was het allemaal waard: met maar liefst 6½ uit 7 schreef hij zijn groep op zijn naam. Daniel Medendorp (SC Ten Boer) werd 2e met 5 punten en Nils Schuls (De Matadoren) eindigde als 3e met 4 punten, hij had de onderlinge partij gewonnen van Yuan Li Ma (SC de Paardensprong) die ook op 4 punten was geëindigd.

GP_2024_III.jpg

Henry Zeng (KSC Philidor 1847) beheerste groep D en met 6½ uit 7 greep hij de 1e plek, voor Jens Vogiatzis (Groninger Combinatie) en Temu Linsi (SG Staunton).

GP_2024_IV.jpg

Door een late afmelding speelden de jongens in groep E maar zes partijen, maar dat waren vrijwel allemaal lange en intense partijen. Vincent Greven (SC Ten Boer) kwam als nummer 1 bovendrijven met 4½ uit 6, voor Job van der Vliet (SC Haren) die de onderlinge partij verloor van Vincent na een spannende strijd. Sven Mulder (ook SC Ten Boer) werd met 3½ uit 6 derde.

GP_2024_V.jpg

In groep F eindigde een drietal op de 1e plaats met 5 uit 7. Op onderling resultaat finishte Lucas Medendorp (SC Ten Boer), voor clubkompaan Timo Kuipers en Leonard Meier (SC Leek).

GP_2024_VI.jpg

Groep G was de meest bijzondere van de dag: Joanne Pijper (Schaak maar raak!) – die zich tijdens een van haar partijen even moest doorbijten vanwege een pijnlijke schouder –, Frank Kloosterman (SC Leek) – die zijn partijen het liefst staand speelt – en Adjiesh Sutharsun (KSC Philidor 1847) eindigden precies gelijk met 5 uit 7. Organisator Kees Romijn besloot dat alle drie de eerste prijs krijgen. Joanne mocht al haar beker mee naar huis nemen, de andere twee ontvangen die later. Tieme Hogerwerf (SC Hoogeveen) ontving een aanmoedigingsprijsje.

GP_2024_VII.jpg

In groep F lieten de jongens mooie strijd zien, waarbij Ivan Haponenko (SC Leek) uiteindelijk de sterkste bleek met 6 uit 7, voor Sepp Hoogendoorn (KSC Philidor 1847) met 5½ punt en Mees van der Vliet (SC Haren) met 4½ punt.

GP_2024_VIII.jpg

In de laagste groep, groep I, spelen traditioneel veel kinderen die hun eerste toernooi spelen. Jona Jonkers (SC Haren) bleek eigenlijk al te sterk voor deze groep en hij won al zijn partijen. Rogier Schutten (SC Haren) schaakt nog maar net, maar hij wist met zijn onorthodoxe spel al zijn partijen te winnen behalve tegen Jona. Hesther van der Ploeg (uit Haren) liet fris spel zien en werd fraai derde. Ook Mei Ling Ma kreeg een aanmoedigingsprijsje.

Foto’s: Corrien Bakker.

Zie ook: Indelingen en uitslagen GP Bob Romijn