Zaterdag is - als ik het goed heb - de derde editie gehouden van het North Sea Chess (Festival) in Uithuizen. Georganiseerd door de in 2010 opgerichte oorspronkelijke (ook in de betekenis 'bijzonder onderscheidende') jeugdclub Schaakclub En Passant Usquert (ScepU) en volgens vertrouwd recept: in een grote sportzaal, met tussendoor de gelegenheid tot zaalvoetballen en apekooien, en met een groepenindeling op leeftijd en als het kan een aparte meisjesgroep.

Van een aparte meisjesgroep kwam het door te weinig aanmeldingen deze keer niet, zodat de organisatie (Erwin Kok, Arend Bensink en Erick Erdsieck) besloot om één grote A-groep te vormen. Door de afmelding op het laatste moment van Jonas Hilwerda - hij moest invallen in Staunton 1 in de KNSB - was de groep behoorlijk homogeen en ook sterk bezet.

Joris Spanjer
speelde een degelijk toernooi met twee overwinningen en drie remises (3½ uit 5). Hij werd daarmee gedeelde tweede en op Buchholtz-score vijfde. Ik wilde bijna opschrijven dat hij in geen van de vijf partijen in problemen is geweest, maar dat is niet zo. In de eerste ronde met zwart tegen Ilja de Goede kwam hij in een soort meerslag terecht en als Ilja ook nog 'gewoon' met axb3 de loper van Joris had geslagen, dat had Joris echt een zware pijp gerookt. Maar als telt niet en zoals het ging kon Joris langzamerhand zijn kleine voordeel uitbouwen naar een gewonnen pionneneindspel. Door af en toe remise te spelen ontliep hij ongeslagen eindwinnaar Lodewijk van Vliet, die sterk spel liet zien en alleen in grote problemen kwam tegen Luca Petrelli.

Ook in de A-groep speelden Tim Bredek en Bart Siebring. Beide Harener Gietenaren hadden vorige week goed spel laten zien bij de GP in Emmen. Tim zette zaterdag het goede spel voort door goed tegenspel te bieden aan de veelal op rating sterkere tegenstanders. Hij scoorde 2 uit 5 en zijn beste partij was zijn remisepartij (!) uit de laatste ronde tegen Arjuna Bertholee (876). In die partij creëerde Tim met wit door sterk spel een vrijpion op b7, die werd ondersteund door een onaantastbare loper op d5. En als - daar is hij weer - hij Tc8+! (met de zwarte koning op c7) had gespeeld, dan was zijn b-pion doorgelopen... Een leerzaam toernooi voor Tim, die heeft laten zien op dit niveau mee te kunnen!

Bart had het zaterdag niet gemakkelijk en in vier van de vijf partijen kwam hij in niet te overwinnen problemen terecht. Jammer dat hij zijn enige goede stelling tegen Remmelt Hofstra niet in winst kon omzetten. In een gunstig eindspel speelde Bart op de kritische momenten net iets te snel en kon zijn tegenstander het vege lijf redden richting remise. Bart liet wel avontuurlijk spel zien en de volgende keer in een groep van zijn eigen sterkte komt het allemaal wel goed.

Onze enige afgevaardigde in de C-groep (jonger dan 11 jaar) was Matthijs Eikelaar en hij was zaterdag met zwart onverslaanbaar (!): door een scorereeks van 1-0-1-0-1-0-1 kwam hij op 4 uit 7 uit. De zwartoverwinningen waren bijna allemaal lange gevechten die hij tot winst bracht. Met wit heeft Matthijs de neiging om te zoeken naar een snelle winst, die er vaak niet is, waardoor hij door een nagelaten verdediging achter de feiten aanloopt. Ook voor Matthijs weer een leerzaam toernooi en met één doorbreking van de 1-0-reeks was hij misschien wel in de prijzen gevallen.

De uitslagen en eindstanden zijn te vinden op de website van North Sea Chess.

(Jammer dat de KNSB geen rekening had gehouden met de speeldatum van het toernooi, waardoor het samenviel met de tweede ronde van de Haren Challenger. Eigenlijk ligt het andersom, de november-KNSB-speelronde volgend seizoen is in ieder geval op 7 november 2015 :-) )

Foto: Evelien Koridon, moeder van Joris.