Joris Spanjer met wit bezig Silvan Heijnen! te verslaan!  Link naar fotoalbum van Harry Gielen

Dat GasTerra een bedrijf is dat investeert in zijn personeel en in maatschappelijke, sportieve en culturele activiteiten was ook dit weekend weer duidelijk.
In het nieuwe gebouw van GasTerra aan de Stationsweg in Groningen stad namen 86 jeugdschakers deel aan dit Grand-Prix toernooi, mede georganiseerd door Schaakclub Groningen.

Een goed georganiseerd toernooi in gemoedelijke sfeer wat overigens al snel volgeboekt bleek. Er was een maximaal aantal deelnemers van 86 vastgesteld. Door de aanhang die de jeugdspelers meenemen moet de organisatie van een Grand-Prix toernooi altijd rekening houden met meer dan het dubbele aantal mensen. Voor die “aanhang” had de organisatie ook wat in petto: een simultaan tegen een Groningse grootmeester (Sipke Ernst). Dat was toch wel lastig als je tussendoor je zoon moet opvangen en eten en drinken moet geven. Met andere woorden: ik liep evenveel als de simultaangever op en neer en zoek nu een excuus voor mijn verloren partij…
Enfin voor SC Haren deden drie spelers mee: Joris, Jesper en Loek.

In groep I schaakte Jesper Spanjer met zo’n overmacht dat hij de laatste twee partijen niet eens hoefde te winnen. “Ik schaak gewoon zonder rare zetten en dan win ik vanzelf,” waren zijn woorden en hij werd eerste met 5 uit 7. Heel knap!

Loek van der Hagen, amper 7 jaar oud geworden, schaakte in groep F tussen de 10-jarigen die hem en passant (pas in de zesde ronde!) de werking van “de schaakklok met vlaggetje” moesten uitleggen. Ach, kennelijk is er in het tijdperk van Fritz, Chessbase, iPad en digitale klokken ook bij de jeugd zoiets als een generatiekloof. “Gewoon door penningen en aftrekschaak uit stap 2 ben ik eerste geworden,” zei Loek. Hij won de groep met 6 uit 7.

De sterke groep B was vertegenwoordigd door Joris Spanjer. Hij speelde sterk en solide zoals we van hem gewend zijn. Hij versloeg een paar schakers met een hogere rating en werd knap derde met 4½ uit 7! “Ik probeerde nog iets in een remise toreneindspelstelling maar gelukkig liep dit goed af”. Op de foto is hij bezig aan zijn winstpartij tegen oude bekende Silvan Heijnen.

Behalve de welbekende bekers hebben Jesper en Loek, omdat ze eerste geworden zijn, voor onze club een training gewonnen van een speler uit het eerste team van de Groninger Combinatie, die in de Meesterklasse speelt. Hier zijn ze het meest trots op en ze kijken er naar uit. Nu op naar de Grand-Prix Bob Romijn in Haren op 30 november!

Stephan van der Hagen