De E-Jeugdclubcompetitie werd zoals gewoonlijk gehouden op de Hunzeborgh-berg. Afgelopen zaterdag werd een hele competitie gespeeld, dus met (slechts) vier deelnemende teams betekende dit zes partijen spelen.

Haren E1 was op basis van ervaring en rating torenhoog favoriet. In verband met onze groeiende jeugdafdeling konden we een tweede team vormen met minder ervaren spelers. Haren 1 is weer kampioen geworden en heeft een NK-ticket in de pocket.

Voor Haren 1 traden aan: Machteld (1108), Tristan (936), Loek (838) en Janneke (506). Kortom, een talentvol team. Een fifty-fifty mix tussen twee families en jongens en meisjes. Het is altijd maar de vraag hoe talent zich ontwikkelt. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden:
- Je kunt jonger zijn dan de anderen maar je kunt ook alleen maar later geboren zijn.
– De ontwikkeling kan in het begin sneller zijn maar ook eerder stagneren.
- Meisjes passen eerder de aangereikte informatie toe en jongens blijven wat langer impulsief experimenteren (het spreekt voor zich dat niet alle jongens en meisjes hetzelfde zijn).
Haren 1 gaf dan ook maar één bordpunt weg.

Machteld, een ieder bekend, speelde het toernooi degelijk en slim en is niet een keer in de problemen geweest. Door diep nauwkeurig rekenen heeft zij veel vertrouwen ontwikkeld en wacht geduldig af. Met andere woorden, ze wint vanzelf. Eigenlijk draaide ze warm voor de Haren Challenger later op de dag. Diezelfde middag won ze met zwart tegen een zeer ervaren seniorspeler met rating van 1483. De meeste tegenstand ondervond zij van het grote talent van De Paardensprong, Nick Huisinga.

De drie jaar oudere broer Tristan lijkt in de schaduw van zijn zusje te staan. Niets is minder waar wat mij betreft. Hij begint steeds nauwkeuriger te rekenen, maar jongens houden van snel en hard, liefst met een gok, zoiets als: "die zet dat moet toch ergens fout gaan bij mijn tegenstander en bij mij gaat het natuurlijk nooit fout". Hij is geen moment in de problemen geweest ondanks zijn snelle spel. De 'verkeerde gokjes' kon hij altijd gemakkelijk repareren.

Volgens Kees en mij speelden Loek en Rogier de mooiste partij van de middag. Rogier Visser is een groot talent, pas net lid van De Paardensprong en ondanks zijn jonge bouwjaar al goed combinerend! In de eerste partij verloor Loek door lichte onderschatting (hij was gewaarschuwd) een stuk. Helaas begint Loek zich altijd pas in te spannen als hij slecht staat (ook dit hoort bij de ontwikkeling en zo heeft iedereen wat). Hij kwam knap terug, zijn enige kans was remise forceren maar hierin verslikte Rogier zich. Uiteindelijk kwam hij zelfs gewonnen te staan. De relaxte turbo ging weer aan bij Loek (nog 11 minuten op de klok!) en hij blunderde door zijn toren weg te geven...

De twee jaar oudere zus Janneke is van Haren 1 het minst ervaren. Ze speelde overigens een dag eerder in de late uurtjes tegen de ervaren Gerbrich Kroon een puike partij. Zij gaat het laatste half jaar erg vooruit en is eigenlijk een beetje underrated. Op bord 4 kreeg zij de meeste tegenstand van Haren 2-speelster Lucienne! Net als Machteld speelde Janneke geduldig en nauwkeurig en gebruikte haar tijd goed. Ik moest zuchten toen ze een dubbele aanval schaak-damewinst niet zag, maar haar zet was veel beter en gaf een mat in 4! "Niet te materialistisch!", was haar uitleg. Ga zo door Janneke!

De spelers van Haren 2 vonden het een leuke middag met een derde prijs als toetje!

Einar kreeg op bord 1 alle sterke spelers te verhapstukken, maar kreeg wel een belangrijke remise in de schoot geworpen tegen Jovan Abdulahad van Ten Boer, die zonder overleg met zijn teamleider Roelof Kroon remise aanbood. Ook een belangrijk onderdeel in het teamschaak: checken hoe de stand in de wedstrijd is! Tegen de eerder genoemde Nick Huisinga speelde Einar tot in het middenspel een goede partij. Als hij iets langer had nagedacht over hoe te slaan op d6 (met paard of dame) had er meer ingezeten.

Douwe heeft inmiddels door dat hij zijn partijen eerst goed moet opbouwen (dat mag in zijn geval ook onorthodox) om tot resultaat te komen. Hij scoorde de twee belangrijke winstpartijen tegen de concurrent om de derde plaats, Ten Boer, door twee spannende partijen te winnen van Joey Nolden.

De net 6-jarige Floor gaat vooruit ondanks ze maar af en toe eens een keertje mee naar een toernooi gaat. Ze is in ieder geval nooit en voor niemand bang en grijpt alles aan om niet te verliezen. Rogier moest wel erg lang wachten tot hij zijn mat in twee kon afmaken. Het positieve hiervan is dat ze in ieder geval zag dat het mat in twee was.

Een van de opvallende spelers zaterdag was Lucienne. Als het erom gaat speelt ze dus beter dan dat we gewend zijn op de club! Ze speelde zeer serieus, overdacht goed haar zetten en haalde de belangrijke winst binnen (voor de derde prijs) in de allerlaatste partij van het kampioenschap tegen Ten Boer. Het wordt eens tijd om naar Grand Prix's te gaan, Lucienne.

Scores:
Haren 1
1. Machteld van Foreest 6 uit 6
2. Tristan van Foreest 6
3. Loek van der Hagen 5
4. Janneke van der Hagen 6

Haren 2
1. Einar Sagel ½ uit 6
2. Douwe Feenstra 2
3. Floor van der Hagen 0
4. Lucienne Kleijn 2

Alle uitslagen en eindstand zijn te vinden in WinStand.

Foto's: website De Paardensprong en Ten Boer.