De stand is 2-1 in de wedstrijd Haren-De Paardensprong, Thomas Wigmans (zwart) en Martijn van Nimwegen zijn in de laatste seconden van hun partij beland. De kwaliteit van de zetten is niet meer van belang, het gaat om de snelheid van het uitvoeren van de zetten. Dan gebeurt het: de vlag van Martijn valt een fractie van een seconde eerder dan die van Thomas.

Een dramatisch einde van de (Siciliaanse) partij waarin Martijn steeds het beste van het spel had. Een paard van Thomas kwam op h7 buiten spel te staan en het doorslaan van de witte aanval leek een kwestie van tijd. In de tijdnoodfase gooide Thomas de stelling open en was er opeens van alles mogelijk. Martijn kwam echter materiaal voor te staan, maar door de wegtikkende seconden kon hij het winstplan niet vinden en ten slotte bleven er te weinig stukken over, met het beschreven einde als gevolg.
We waren op 0-1 achterstand gekomen doordat George Scharke met wit verloor van DaniĆ«l Apol. Na een interessante Schotse opening spitste de partij zich toe op de d- en e-lijn. George verloor in de verwikkelingen ergens een pion, maar leek in het dame-eindspel dat volgde voldoende remisekansen te hebben. Totdat hij overzag dat een van de pionnen die hij sloeg gedekt stond door de zwarte dame.

De 1-1 en 2-1 werden vlak na elkaar binnengebracht door Joris Spanjer en Benjamin van Manen, die zijn debuut maakte. Joris speelde met zwart een boeiende partij tegen Daan de Vetten. Hij zette met een paar stukken een witte d-pion in de penning en daaromheen speelde de hele partij zich eigenlijk af. Ook hier kwam de partij in een stroomversnelling terecht van de tijdnoodfase. Hierin gebeurde van alles: Joris won de kwaliteit, daarna een toren en de partij. Tot de tijdnoodfase is deze interessante partij na te spelen: partij.
Benjamin begon voortvarend met 1.f4 tegen Ruben de Wolf, ging met zijn dame aan de wandel en won op de damevleugel het zwarte paard. Hij had daarna zo veel weelde dat hij het stuk kon teruggeven voor een pionnenopmars, ondersteund door zijn torens. Een van de pionnen liep ten slotte door tot dame en daarna was de winst niet moeilijk meer. Een goede partij, waard om na te spelen: partij.

Het was mooi om te zien dat terwijl in de grote speelzaal - wij speelden in een zijzaaltje - op een na alle partijen al waren afgelopen, bij onze wedstrijd de strijd nog in volle gang was!

Voor de gedetailleerde uitslagen en stand, zie de NJC-pagina.