Vrijdag 12 april stonden de zevende en achtste ronde van de Noordelijke Jeugdcompetitie in Ten Boer op de rol. Voor ons waren de tegenstanders ScepU uit Usquert en het eerste team van Ten Boer. Om nog in de race te blijven voor de derde stek moesten beide wedstrijden gewonnen worden.

Tegen ScepU kwamen we al snel op 1-0 doordat Hugo al snel een stuk won tegen Sebastiaan en niet veel later ook kon toeslaan in de aanval. Offerde Joris nou een pion tegen Marlinde of had hij niet gezien dat zij met de loper op d3 een pionnetje kon snoepen? Hij moest daarna in ieder geval alles uit de kast halen om te winnen, maar dat ondanks stugge tegenstand wel. George had het bord 2 niet makkelijk want tegenstander Joost dirigeerde al z’n stukken richting de koning van George. Maar toen hij die aanval had doorstaan, kon hij toeslaan in het eindspel. Ondertussen had Thomas op het eerste bord de overhand gekregen tegen Leonard. Thomas’ doorbraak verliep vlotter en hij kon de 4-0 aantekenen. Wij zien onze vrienden uit Usquert aan het eind van het schaakseizoen terug in Haren voor de strijd om de beker via een vriendschappelijke massakamp.

Haren tegen Ten Boer

Joris, Hugo, George en Thomas in hun wedstrijd tegen Ten Boer 1 Foto: Website Ten Boer

In de wedstrijd tegen Ten Boer 1 werd de score wederom geopend door onze derde en vierde bordspelers. Waar Hugo wederom op een regelmatige manier het punt naar zich toetrok, ontsnapte Joris aan een nederlaag. Hij had een pion gewonnen maar daardoor wel de g-lijn (half) geopend richting zijn eigen koning. En wit had daar (op g6 en met een loper op b3, stond de pion op f7 gepend) ook kunnen en moeten toeslaan. Maar beiden zagen het een aantal zetten niet. Maar Joris op een gegeven moment wél en via d6-d5 kon hij de gevaarlijke loperlijn sluiten. Daarna bracht hij de kwaliteit meer over de streep. George had een zware partij waarin hij ten slotte in een toreneindspel met een pion minder terechtkwam. Na torenruil was dat niet meer te houden: 2-1. Daarna was het aan Thomas om in ieder geval remise te houden. Na een aantrekkelijke partij was hij een kwaliteit voorgekomen. De toren en paard van zijn tegenstander waren echter te actief geworden en in een soort van status-quosituatie werd remise overeengekomen: 2½-1½.