Zaterdag 12 maart waren de halve finales schoolschaak van de Nosbo in Emmen en Uithuizen. In Emmen betekende dat meteen het kampioenschap van Drenthe. De obs De Eshoek uit Annen is na een spannende strijd kampioen geworden.

Na een gemakkelijke overwinning van 2½-1½ op Theo Thijssen 2 uit Assen, met helaas een 'patje' van Pascal, moesten ze tegen concurrent Ter Borch.

Deze kennen we goed (ook nog van vorig jaar) met op bord 1 de sterke Willem Mooibroek en op bord 2 Kees Verstappen. Na een minuut of 7 stonden alle borden van ons min of meer gewonnen! Loek stond een stuk voor, Janneke stond positioneel veel beter, Pascal stond een kwaliteit voor en Adriaen speelde de sterren van de hemel op bord 4! Ik heb nog nooit zo’n goed opgebouwde stelling van Adriaen gezien. Zowel Sven, Pascal als Adriaen lieten dit toernooi meer dan duidelijk zien hoeveel ze bijgeleerd hebben. Helaas sloeg het noodlot toe: Pascal gaf zijn voorsprong uit handen, Janneke miste een aanval op een gepend stuk en tot overmaat van ramp verloor Loek, die in alle schoolschaaktoernooien pas één partij (tegen Jonas Hilwerda vorig jaar) verloren heeft, zijn dame. Ai, 3-1 voor Ter Borch (Adriaen won netjes) een domper dus.

Team in actie tegen de Kloostertuin uit Assen.

Tegen Jonglaren 4 trad Sven op bord 4 aan en Adriaen ging naar bord 3: 4-0. "Appeltje, eitje," zei Sven. Hierna viel Pascal weer in op zijn 3e bord tegen De Kloostertuin. Helaas verloor Adriaen maar het werd gewoon 3-1.

Theo Thijssen 1 versloegen we met 4-0, met een mooie partij van Loek tegen waarschijnlijk ingestudeerde eerste zetten van een Najdorf door zijn overigens getalenteerde tegenstandster Stella Dekker. Loek plaatste een vernietigende aanval. Sven zette per ongeluk mat op bord 4. Janneke en Pascal wonnen vrij gemakkelijk.

Het werd heel spannend want concurrent Ter Borch had al verloren van Theo Thijssen 1. We stonden bovenaan op bordpunten! Nog twee wedstrijden winnen dus. Dat gebeurde vrij eenvoudig terwijl Ter Borch nota bene nog een keer remise speelde.

Nu op naar de finale op 19 maart in De Wilp!! We zijn sterker geworden in de breedte en hebben kans op een ticket voor het NK.

We danken de organisatie met Heinse van Houten en de schaakcollega’s van schaakvereniging Oostermoer en schaakgenootschap Emmen. Alles was top geregeld!

Eindstand Drentse halve finale:
                      P  BP
1. De Eshoek 1        12 21½

2. Ter Borch 1        11 18
3. Theo Thijssen 1    10 17½
4. Kloosterveen        8 16½
5. De Kloostertuin 1   7 16
6. Theo Thijssen 2     7 15½
7. Jonglaren 1         7 14
8. Het Anker 2         7 11½
9. Het Anker 1         6 15½
10.'t Twiespan 1       6 12½
11.Jonglaren 4         3  7½
12.Lisdodde 2          0  2

Persoonlijke scores De Eshoek:
Loek van der Hagen     6  uit 7
Janneke van der Hagen  6  uit 7
Adriaen van Helden     4  uit 5
Sven de Jonge          3  uit 4
Pascal Hamminga        2½ uit 5

Alle uitslagen.

In Uithuizen in sporthal De Mencke - perfecte organisatie door Arend Bensink & Erick Erdtsieck van ScepU - werd de Groninger halve finale gehouden.

Schaken is net het leven: je moet keuzes maken. Om die reden konden de nummers 1 (Sint-Nicolaasschool) en 2 (Peter Petersenschool: een belangrijke unihockey-wedstrijd ging voor) van de Harener voorronde geen team op de been brengen. De gemeente Haren werd daarom alleen vertegenwoordigd door de numero 3: De Borg. De wild-card die zij kregen was ook wel terecht omdat zij met maar liefst 21 kinderen hadden meegedaan in Haren!

Op bord 1 speelde Lucienne een heel goed toernooi en scoorde 5½ uit 7, maar een half puntje te weinig voor de beste meisjesscore. Niels begon op bord 4 en schoof door zijn goede speel later door naar bord 2. Niels blijft, ook in moeilijke stellingen, strijden en won aan het begin vaak pas ver in het eindspel. Op bord 2 krijg hij iets betere tegenstanders en kwam hij moeilijker tot scoren.

Maurits begon op bord 2 en schoof later een bordje naar beneden. Als hij de kans kreeg liet hij fantasievol schaak zien: hij scoorde 3 punten. Ten slotte Steijn: hij startte op bord 3 en ging later aan bord 4 zitten. Hij was vooral sterk als hij een open lijn richting de vijandelijke koning kon creëren en kon aanvallen!

Al met al eindigde De Borg als 17e van de 20, maar belangrijker is dat ze een middag plezier hebben beleefd aan het schaken! De vaders van Maurits & Steijn bedankt voor de goede begeleiding.

Eindstand Groninger halve finale:
                       P* BP

18.De Noordkaap         4  9
19.De Bron              2  8½
20.De Fontein 2         1  5
* omgerekend naar 2 punten voor een overwinning.

Persoonlijke scores De Borg:

Lucienne Kleijn        5½ uit 7
Maurits Schipper       3  uit 7
Niels Bruiniers        2  uit 7
Steijn Oosterveld      2  uit 7

Alle uitslagen.

P.S. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt bij een jeugdschaak- of schoolschaakevenement, maar na de laatste rondewedstrijd van De Borg was er een incidentje. De 'coach' van de school waar zij tegen hadden gespeeld, kwam naar mij toe en betichtte mij van... Ach nee, ik ga er verder geen woorden aan spenderen, het ging nergens over...