pps

De eindstand van het toernooi: klik hier.
Het scholenklassement: klik hier.
Het groepenklassement: klik hier.

Voor foto's: klik hier

Na een heel spannende schaakmiddag heeft de Peter Petersenschool opnieuw het basisschoolkampioenschap gewonnenl Op de foto: Lukas, Boaz, Jens en Fabian.

bovenaanzicht van de speelzaal

Met 34 deelnemers was de organisatie op woensdagmiddag 19 februari iets relaxter dan voorgaande jaren. We hadden een mooie locatie gevonden in de Octopus, het nieuwe gebouw van de OBS De Wissel.

Net als vorig jaar was er weer één enthousiaste jonge deelnemer van groep 3. Er waren 3 deelnemers uit groep 4 en vooral veel kinderen uit groep 6 en 7. De Nicolaasschool die vorig jaar met hééél veel kinderen meedeed leek eerst niet eens een compleet team te hebben. Maar door een paar late aanmeldingen hadden zij op de valreep nog net een team.

Veel kinderen van de schaakclub wonen tegenwoordig niet in de gemeente Haren of gaan er niet op school. Uiteraard deden alle 5 schaakclubkinderen wel mee maar toch bleef er zo genoeg kans op prijzen voor kinderen van buiten de schaakclub. Bovendien had Kees “certificaten” ingesteld voor de beste spelers van buiten de club. Deze certificaten geven recht op 5 keer zomaar meedraaien op de jeugd-clubavond. Ze werden uitgereikt aan Boaz Springer (3e!),  Joris Verstappen (5e) en Sem Homan (6e). We hopen dat ze een keer op de club komen kijken.Timo Sagel

De winnaar van het hele toernooi werd Timo Sagel. Hij bleef zijn clubgenoot Lukas Petzinger net een punt voor. Het onderlinge duel eindigde in remise.

In groep 4/3 gingen 3 van de 4 deelnemers met een prijs naar huis. Dit waren Einar Sagel (De Wissel, 8 punten), Ouwaïs Fray (De Linde 5 punten) en Laurens Dijkstra (De Linde, 2 punten).

In groep 5 gingen beide deelnemers met een beker naar huis. Dit waren Douwe Feenstra (PPS, 8 punten) en Boaz KleineSchaar (PPS, 8 punten).

In groep 6 een groot deelnemersveld. Jens Feenstra (PPS, 10 punten) bleef op weerstandspunten Joris Verstappen (Nicolaasschool, 10 punten) voor. Fabian Springer (PPS, 9 punten) werd derde.

In groep 7 ook veel deelnemers. Timo Sagel (De Wissel, 12 punten) werd eerste. Lukas Petzinger en Boaz Springer, beide van de PPS en met 10 punten) werden 2 en 3.

In groep 8 waren niet al te veel deelnemers. Het werd zowaar een “sweep” voor de OBS de Linde. Chakiel Fray (8 punten), Sophie Schut (7 punten) en Ingeborg Martens (6 punten) stonden samen op het podium. Chakiel doet al jaren mee aan het kampioenschap en zo ging hij in waarschijnlijk zijn laatste toernooi nog met een 1e plek naar huis.

Het uitrekenen van het scholenklassement is nog altijd handwerk. Het neemt tijd om dat goed uit te rekenen. Tomas was er om dat heel bekwaam en toch snel te doen. Maar er was van buitenaf een foutje ingeslopen. Twee laat aangemelde kinderen stonden bij de verkeerde school en dat gaf een verkeerde uitslag. Na correctie eindigden de Wissel (Timo, Einar, Jarmo en Kyle) en de Linde (Sem, Daan, Chakiel en Sophie) gelijk met 34 punten. Op weerstandspunten werd de Wissel 2e  de Linde 3e. De Peter Petersenschool was ruim 1e met 41 punten.
Alle drie scholen mogen op 8 maart meedoen aan het kampioenschap van Groningen. Dit wordt gespeeld in Haren in het Postillion Hotel waar dan ook gelijker tijd het Challenger toernooi wordt gespeeld.