Als je zoals afgelopen zaterdag met 4-1 achter staat en toch nog een 4-4 uit het vuur sleept, dan kun je niet meer dan tevreden zijn.

We begonnen de wedstrijd in het Denksportcentrum met een 1-0 achterstand omdat Jan door ziekte was verhinderd en op het laatste moment geen invaller meer te vinden was.

Als ik het goed heb kwamen op een 3-0 achterstand door nederlagen van Carla tegen de talentvolle Viaan Gohil en Wicher tegen de ervaren Henk Seijen. Beiden overleefden met zwart hun mindere stelling niet.

Gelukkig deed Bram iets terug en hoe! Tegen Wiert Vos stak hij met wit maar liefst twee stukken in de aanval. Zijn tegenstander vond echter waarschijnlijk - dat moeten de analyses nog uitwijzen - steeds de verdedigende zetten waardoor Bram zijn aanval niet kon bekronen met mat. Zoals het ging won hij het geofferde materiaal met rente terug en kon hij het eindspel eenvoudig tot winst voeren.

Ik besloot Brams partij in te sturen voor de New in Chess schoonheidsprijs voor elke KNSB-ronde. Deze ronde Zeven nominaties, geen winnaar, waarbij het juryrapport over Brams partij vermeldde: “Een creatieve partij met een gewaagd stukoffer. Objectief gezien niet correct, maar praktisch gezien lastig te verdedigen. 22.g4 is leuk gevonden. De pion schopt het uiteindelijk tot e7 en pakt onderweg twee stukken mee. Spectaculair!”

Hierbij Brams partij met analyse:

De 3-1 achterstand werd zelfs een 4-1 achterstand omdat Kees verzuimde een sterke zwarte loper op d5 af te ruilen. Zoals het ging had hij daarna geen kans meer tegen de sterk spelende teamleider Jaap van der Graaf.

De overige vier partijen moesten we tot winst voeren om nog tot een gelijkspel te komen en dat lukte gelukkig. Martin turnde een onduidelijke stelling tegen Anouk Koerts om in een gewonnen toreneindspel met een paar pionnen meer. Bij Paulo waren zijn vrije e- en f-pionnen uiteindelijk sterker dan de h-vrijpion van Anders Bay. Raoul bracht de 4-4 op de borden na een zeeslang tegen Frans Vermeulen. Hij stond dan wel een kwaliteit voor, maar zijn tegenstander had een gevaarlijke vrijpion. Het teruggeven van de kwaliteit en een vrije a- en h-pion in een toreneindspel bracht uitkomst en de winst.

De laatste wedstrijd van het seizoen in klasse 5A is op zaterdag 23 maart: een thuiswedstrijd tegen Schaakcombinatie Leeuwarden. De teams strijden dan om de derde plek.

Lees ook: Verliezen met 3-4, toch een matchpuntje

Staunton Groningen 3  1771 - Haren 1             1786 4-4
1.Anders Bay          1896 - Paulo Valiente     *1951 0-1
2.Frans Vermeulen     1867 - Raoul Suurmeijer    1802 0-1
3.Jaap van der Graaf  1878 - Kees Romijn         1828 1-0
4.Viaan Gohil         1777 - Carla Graafland     1767 1-0
5.Elia Alia Jorritsma 1755 - N.O.                     1-0 R
6.Henk Seijen         1779 - Wicher van den Bemt      1-0
7.Wiert Vos           1688 - Bram Baarspul       1620 0-1
8.Anouk Koerts        1529 - Martin Goedhart     1746 0-1

* Maartratings: iedereen in de plus!
Aanpassingen ratings per 1 maart