Diagram_Siblesz-Hiemstra.jpg

In het vorige verslag schreef ik dat de vloer van onze speelzaal in De Hoeksteen aan onderhoud onderhevig was en dat we voor de wedstrijd op 16 december zouden moeten uitwijken naar de kerkzaal. De vloer was echter precies de dagen voor de wedstrijd af en zo konden we in de vertrouwde omgeving aantreden tegen Tjonger Aa Linde (TAL) 2.

En het eerste trad voor het eerst dit seizoen volledig aan en met een debutant op bord 7: Wicher van den Bemt. Tegen opponent Henk van Dijk was er een hele tijd niet zo veel heel aan de hand totdat er in een lopereindspel opeens een paar zwarte pionnen van Wicher opstoomden door het centrum. Wicher koos een iets minder snelle winstweg, maar uiteindelijk waren de pionnen niet te stoppen. Wicher bekroonde zijn debuut dus met een winstpartij en bracht daarmee de eindstand van de wedstrijd op 6-2.

Daarnaast op bord 8 speelde Martin een lastige partij. Met wit probeerde hij in een Koningsindische partij een aanval op te zetten, maar die kwam niet van de grond. Sterker nog: de zwarte stukken kwamen zijn stelling binnen met dameverlies als uiteindelijk vervolg. Op bord 6 kreeg Jan een stukoffer tegen zich, waarbij zijn tegenstander hoopte om Jan mat te kunnen zetten. Jan bleef echter rustig, kon alles verdedigen en bracht een nuttig punt op de borden.

Bij Carla tegen Remco Heite leek de strijd te gaan om een geïsoleerde pion van Carla. Maar Carla drong haar tegenstander naar achteren en won ten slotte het eindspel. Kees zette in de afruilvariant van het Frans een aanval op, maar tastte met 25. f6?! mis waar 26. e6! groot voordeel had opgeleverd. Net toen de kruitdampen van de aanval waren opgetrokken, gaf zijn tegenstander pardoes op omdat hij onterecht dacht dat hij mat ging op g7...

De partij van de dag was ontegenzeggelijk die van teamleider Tomas tegen Tjeerd Siblesz op bord 3. Tomas verloor op de 15e zet een stuk door een pionvork, maar wist door alles-of-niets te spelen toch nog te winnen:

Met twee hardbevochten remises van Paulo en Raoul op bord 1 en 2 kwam de eindstand op het wedstrijdformulier.

Door deze mooie overwinning zijn we gestegen naar plek 3 in klasse 5A. De eerstvolgende wedstrijd is op 3 februari uit tegen Mid-Fryslân.

Lees ook: We mogen wel een beetje klagen, maar toch ook weer niet al te veel

Haren 1               1683 - Tjonger Aa Linde 2  1744 6-2
1.Paulo Valiente      1902 - Auke van Urk        1824 ½-½