Leeuwarden-Ljouwert.jpg

Dit is het verhaal over hoe één vrouw en vijf man afgelopen zaterdag de overwinning tegen Philidor 1847 3 binnensleepten.

Het is niet perfect als je met twee man minder afreist, maar je kunt wel met een soort van tactische opstelling spelen door de twee hoogste zwartborden open te laten.

Maar de tegenstander was op de hoogte en kon er ook inspelen, maar deed maar gedeeltelijk.

We kwamen iets te laat aan in de speelzaal, waar de wedstrijdleider net aan het uitleggen was waar iedereen zich aan moest houden.

Al vrij snel werd onze 2-0 achterstand een 3-0 achterstand. Teamleider Tomas zag in een aardige stelling zwarts Pxe4 volledig over het hoofd waardoor hij niet alleen een kwaliteit verloor, maar zijn stelling ook meteen een ruïne werd. Hij boog z'n hoofd en gaf op.

De eerste die heel goed kwam te staan was voorzitter Jan. Hij snoepte steeds meer pionnetjes en kreeg ook nog eens twee verbonden vrijpionnen. Er waren meerdere winstwegen die naar Rome leidden en Jan koos een weg die langer duurde, maar ten slotte ook tot winst leidde. Zijn tegenstander blokkeerde Jans vrijpionnen met paard, toren en koning, maar kon dit uiteindelijk niet handhaven. Jan kreeg drie verbonden vrijpionnen die de winst brachten.

Carla speelde tegen jeugdig talent Lutzen Kempenaar en zij kreeg al snel voordeel door de zwarte koning, die nog op e8 stond, onder vuur te nemen. De zwarte koning kwam niet onder het spervuur van witte zetjes uit en Carla speelde het mooi uit.

Paulo speelde op bord 1 tegen dezelfde tegenstander als afgelopen seizoen: Siegbert de Jong. Toen verloor hij in een spectaculaire, tactische partij, daarom besloot hij het nu anders aan te pakken: een positionele partij en de tegenstander geen kans op tegenspel geven. En zo geschiedde, een mooie gestroomlijnde partij van Paulo!

Kees had tegen Leo van Maanen in een Koningsindiër steeds het beste van het spel. Misschien had hij eerder Lxh3! moeten spelen en hij werd nog even verrast door een schijndameoffer, maar de overwinning kwam nooit in gevaar. Sterker nog, die kwam op het eind sneller doordat zijn tegenstander een vergiftigde pion op a4 sloeg.

Als u goed heeft meegeteld hadden we de 3-0 achterstand inmiddels omgebogen naar een 4-3 voorsprong! Martin had daarom aan een remise genoeg om onze overwinning binnen te halen. Hij bood daarom remise aan na een taai gevecht in een iets betere stelling. Zijn tegenstander kon niet anders dan dit aanbod aan te nemen: 3½-4½.

Een mooie overwinning die we misschien iets te luidruchtig vierden...

Volgende afspraak in klasse 5A: zaterdag 16 december a.s. om 13.00 uur thuis tegen Tjonger Aa Linde 2. Het ziet ernaar uit dat we voor het eerst dit seizoen compleet kunnen aantreden. De wedstrijd wordt gespeeld in de kerkzaal van De Hoeksteen omdat de vloer in de speelzaal wordt vernieuwd. Kom gerust een kijkje nemen!

Lees ook: Dikke nederlaag Philidor III

Philidor 1847 3     1573 - Haren 1         1673 3½-4½