Anton Guinee zw I

Op zondag 17 december 2023 is Anton Guinée overleden, hij was lid van onze schaakclub in de periode 24-2-1994 tot 11-3-2022.

Gedurende die tijd was hij een veel geziene speler op de clubavond en ook speelde hij zo nu en dan mee in een externe competitiewedstrijd als het team een beroep op hem deed. Soms, op de clubavond, als het tijdstip naderde dat er een indeling moest worden gemaakt met een oneven aantal spelers, konden we altijd nog hopen dat Anton ineens binnen zou komen, en meestal was dat dan ook zo.

Je kon met Anton altijd wel een vriendelijk praatje maken met een goede lach. In zijn schaakpartijen was hij altijd zeer geconcentreerd en wilde absoluut een goede partij spelen, maar tegelijk vond hij de uitslag eigenlijk niet zo belangrijk. Vlak voor de 'corona-lockdown' speelde ik zelf nog een partij tegen hem. Op papier was hij de zwakkere speler, maar Anton bleef de ene na de andere goede zet spelen en kwam steeds beter te staan. In een volledig gewonnen stelling zei hij ineens "Zullen we maar remise doen?" Dat gelijk aannemen vond ik niet correct -"Maar je staat totaal gewonnen, weet je het zeker?" - "Jaa, mwoa, het is wel goed zo." Over het resultaat die avond was hij terecht dik tevreden, ongeacht welke numerieke uitslag daar precies aan werd verbonden, want we wisten allebei wie er die avond echt had gewonnen.

(foto: Harry Gielen, 2012)