We kwamen allemaal tegelijk aan bij Zalencentrum Tryas in Leeuwarden, ook Vincent die samen met Petra rechtstreeks uit Rolde was gekomen.

Tijdens het inleidend praatje van organisator Migchiel de Jong van Philidor, onder meer dat je niet meer hoeft te noteren als je binnen de vijf minuten bent, stelde Loek een vraag. "En als je er tien seconden bijkrijgt, en weer buiten de vijf minuten bent, moet je dan wel weer noteren?" Als er iemand in de wedstrijden in tijdnood zou komen, Loek was het niet...

...Loek speelde in de wedstrijd tegen Philidor met zwart tegen Jan Hoekstra en speelde vol zelfvertrouwen de Hollandse opening. Het werd een spannende partij, waarbij Loek de koningstelling van wit wist open te breken en ten slotte de loperlijn richting de witte koning wist te openen: mat (zie partij). Bij de eindstand stond de klok van Loek op 27 minuten (!), zijn tegenstander was wel binnen de laatste vijf minuten gekomen.

Naast Loek had Jibbe plaatsgenomen en hij wist zich al snel geconfronteerd met een loper op c2 van Job Lindeboom, waardoor de dame van Jibbe op d1 werd ingesloten. Hij probeerde het nog wel eventjes, maar was kansloos.

Lukas speelde op het derde bord met zwart tegen Marthijn Kooistra. Hier was sprake van zwaar stukkenspel en Lukas had ergens een stuk moeten verliezen, maar zijn tegenstander weigerde het cadeautje aan te nemen. Zoals het ging kwam er een toreneindspel op het bord, waarbij Marthijn een vervaarlijke vrije a-pion had. Lukas verdedigde echter actief tegen (toren achter de vrijpion!) en tot ieders verbazing kon hij de witte koning midden op het bord matzetten (zie partij).

Tim had eerder al vrij snel gewonnen van Kars Jansen. Tim bouwde zijn partij met wit als vanouds goed en degelijk op. Toen zijn tegenstander een volgens de echte experts goede zet miste (g7-g5) en ook nog een matdreiging over het hoofd zag, was Tim er als de kippen bij. Al met al een zeer knappe 3-1-overwinning!

Haren 2             717 – Philidor 1847      645 3-1
1.Loek van der Hagen  792 - Jan Hoekstra      1034 1-0
2.Jibbe Blanksma      759 - Job Lindeboom      989 0-1
3.Lukas Petzinger     668 – Marthijn Kooistra  340 1-0
4.Tim Bredek          650 – Kars Jansen        216 1-0

Haren 1 kruiste de degens met MSV uit Meppel, met aan het eerste bord tussen Thomas en Bas de Boer. Bas steekt de laatste tijd in blakende vorm, hij won bijvoorbeeld de B-groep van het Waling Dijkstra-rapidtoernooi. Bas had met wit ook steeds het beste spel in de partij, maar Thomas bleef loeren op z'n kansen. In de tijdnoodfase, 'dat we wisten dat die zou komen', kon Thomas een kwaliteit meegrissen. De witte stelling was echter nog zo goed, dat Thomas een remiseaanbod eigenlijk, ook gezien de klok, niet kon weigeren.

Ook de andere drie partijen waren partijen van de lange adem, waarin goed werd gestreden. George, die de hele week al grieperig was, speelde met wit tegen Marrit Adema. In een partij met onconventieel spel, koningen in het midden en zo, wist George in het eindspel met een paard steeds meer pionnetjes buit te maken. Even dreigde er nog pat - George zag het net op tijd en zette zijn paard op een ander veld - maar toen was de winst niet moeilijk meer.

De partij tussen Joris en Jelmer Hofstra aan het derde bord was lange tijd een gelijkopgaande strijd. Joris wist echter langzamerhand ruimte te winnen en ook materiaal buit te maken. Maar in een stelling met dame, 2 torens en pionnen (Joris) tegen dame, 1 toren en pionnen (Jelmer) gooide Jelmer alles op de tegenaanval. Joris had dit kunnen oplossen met de verborgen winnende zet (Dc1+!), zoals het ging kwam er een pionneneindspel van 3 tegen 2 aan één kant op het bord en Joris wist dit tot winst te voeren.

En dan nog de partij van Vincent tegen Lennart Molanus. Vincent wist door vindingrijk spel een kwaliteit te winnen, maar Lennart speelde origineel tegen en gaf zich niet zomaar gewonnen. Pas in het verre toreneindspel kon Vincent door een actieve koning de partij over de streep te trekken, knap gedaan. Al met al wel een beetje groot uitgevallen 3½-½-overwinning: alle complimenten aan MSV voor het meer dan goede tegenspel.

Haren 1                            1249 – MSV                        929 3½-½
1.Thomas Wigmans                     1459 – Bas de Boer               1549  ½-½