Op 5 december 2010 is ons ontvallen

Herman van den Bogaard

De schaakclub Haren heeft met hem een zeer gewaardeerd oud lid verloren.

Wij wensen zijn familie sterkte toe

Herman van den Boogaard

Geheel onverwacht is Herman van de Bogaard op 5 december j.l. overleden. Lange tijd is hij een aktief lid geweest van onze schaakclub. In 1993 maakte hij de overstap naar Middelstum.

Herman is in de jaren zeventig en tachtig een aktief lid geweest van onze vereniging. Hij was van de generatie van Bob Romijn.

In het seizoen 1975/76 was Herman een vaste speler voor het eerste team van Haren, dat toen eenmalig in de 2e klasse KNSB speelde. Ook later nog was Herman een speler om rekening mee te houden.
Zo vermeld het clubblad "De Harener Toorn" : Wij speelden in de laatste ronde in Emmen tegen E.S.G. (...) Wij wonnen met 3-5, dankzij een fraaie schwindel van invaller Herman van den Bogaard.

Herman van den Bogaard is drie maal clubkampioen geweest. Herman hield zich goed staande in de tijd van de Grote Verjonging van de schaakclub. Hij hield de opkomende jeugd zoals Haru Isacson, Paul van Linde en Vincent Valens, lange tijd van het lijf.

Net als Bob had Herman een goed oog voor de jeugd in het schaken. Zo betrok hij zijn eigen kinderen bij de schaakclub. Tevens is Herman jarenlang secretaris geweest van de NOSBO. Op de foto uit het Harener Weekblad, staat Herman rechts op de foto.

Wij gedenken in Herman een vooraanstaand lid van onze vereniging.

Foto Harener Weekblad