chesscom buttonVrijwel iedere schaker speelt ook wel eens online een potje schaak, een leuke en flexibele aanvulling op de vaste clubavond en competitie. De keuze aan websites waar geschaakt kan worden is behoorlijk groot, en elke site heeft zo z'n voors en tegens.

De KNSB is sinds kort overgestapt op Chess.com. Iedereen kan daar gratis een account aanmaken en schaken, opgaven oefenen of lessen volgen. Dit kan zowel op de pc, als via een gratis app op de telefoon of tablet. Er zijn daar zo'n 4 miljoen spelers wereldwijd waar je tegen kunt schaken! Voor de Nederlandse KNSB schakers is er nu een eigen club op Chess.com waar je gratis lid van kunt worden. Zie ook de aankondiging van de KNSB zelf over deze overstap.

Als je eenmaal bent ingelogd op Chess.com, vraag dan gratis het lidmaatschap aan op de clubpagina van de KNSB en/of de clubpagina van de KNSB-Jeugd. Het kan enige tijd duren voor je verzoek is verwerkt. Als je aanvraag is verwerkt kun je deelnemen aan online toernooien exclusief voor KNSB leden. Op dit moment van schrijven organiseert de KNSB bijvoorbeeld elke zaterdagavond om 20:00u een rapid/blitz toernooi exclusief voor KNSB leden. Uiteraard kan dit schema in de toekomst wijzigen. Verder worden er op Chess.com ook heel veel andere toernooien georganiseerd, waar alle internationale leden aan deel kunnen nemen.

Voor alle leden en oud-leden van Schaakclub Haren is er natuurlijk ook een clubpagina. Vraag ook daar snel je lidmaatschap aan! Onze club heeft een eigen forum, een eigen chatbox, je kunt elkaar makkelijk vinden voor een potje schaak etc. En zo zijn er nog veel meer clubs waar je lid van kunt worden.

Tegen betaling kun je toegang krijgen tot extra functies op Chess.com zoals een onbeperkt aantal schaakopgaven (de zogenaamde tactics trainer), of meer lessen per dag, computer analyse van je partijen etc. Als je hiertoe besluit, dan is het het meest voordelig om dit vanuit de app (dus via Google Play of Apple iTunes) te betalen en niet op de website zelf. Voor de duidelijkheid: deze extra diensten worden aangeboden door Chess.com en niet door onze club of de KNSB, wij spelen daar geen enkele rol in en ontvangen ook geen betalingen.

Verder kun je op Chess.com ook echte Grootmeesters live volgen in hun partijen. De 'bullet sensatie' (1 min per persoon) is zonder enige twijfel Hikaru Nakamura, hij is er vaak te vinden in bullet of blitz partijen. Maar eigenlijk komt de hele wereldtop er wel met enige regelmaat langs. Hun nivo is ongekend hoog, maar gelukkig zien we dat ook zij soms nog wel eens een paardvorkje om de oren krijgen.