Het Schaakfestival is altijd al een toernooi geweest waar jong en oud, oude en jonge bekenden, elkaar ontmoet, achter het schaakbord of in de wandelgangen. Dit jaar was dat nog meer het geval omdat in het kader van het 400-jarig bestaan van de RuG studenten van over de gehele wereld naar Groningen kwamen om de dagen rond de kerst schakend door te brengen.

Namens de Schaakclub Haren deed vooral jong mee, laten we beginnen met Joris Spanjer die meedeed in de Compact D-groep.

Op de foto analyseren we zijn partij uit de laatste ronde tegen jeugdconcurrent Thijmen Nawijn. Het was een lang en meeslepend gevecht, waarin Joris het onderspit leek te gaan delven toen Thijmen twee verbonden vrijpionnen creëerde. Maar Joris creëerde een vrije a- en h-pion en even leek de winst daar, maar Thijmen kon de laatst overgebleven vrijpion tegenhouden. Met deze remise kwam Joris uit op 3½ uit 5, met overwinningen op Sake Algra (1433) en Ruud Steenbergen (1275): goed voor een gedeeld 4e plaats! Joris lijkt een speler van lange partijen te zijn, maar dat gaat hem goed af.

Ook Janneke en Loek van der Hagen deden mee in de Compact D-groep en kwamen gezuster- en gebroederlijk uit op 2½ uit 5 (met beiden een bye op Tweede Kerstdag). Het gewoon heel knap dat ze beiden twee partijen wisten te winnen: Janneke van de Fin! Juha Karjalahainen (1350) en Niels van der Knaap (837), en Loek van Brechtje Hoogenboom (848) en clubgenoot Vincent Richtering Blenken Raaijen (1012).

De partij van Loek tegen Vincent was naar verluidt een spektakel (ik was er die dag niet live bij), waar Vincent de winst voor het grijpen had maar zich pardoes door Loek liet matzetten. De partij zal nog wel worden uitgeplozen door de schaaktrainers. Daar stonden vechtoverwinningen tegenover op Erik Weelinck (1367) en Marrit Adema (877). Met nog een remise kwam Vincent ook uit op 2½ uit 5, knap gedaan.

Van de oudere jongeren of jongere ouderen waren de scores (waar de ene meer tevreden over was dan de andere):
Vincent Wolters (Compact C): 4 uit 5, gedeeld 2e!
Tomas Hiemstra (Compact C): 3½ uit 5, hij won de onderlinge partij in de laatste ronde van:
Thomas Wigmans (Compact C): 2½ uit 5
Stephan van der Hagen (Compact C): 2 uit 5
Paulo Valiente (Open B): 5 uit 9, met in de laatste ronde een overwinning op onze schaaktrainer Ynte Visser.

Er gebeurde op het toernooi van het alles, zo zien we bij de simultaan van Anne Haast Petra Raaijen (en zoon) en Frans Hindriks onder de deelnemers.

Er was ook minder vrolijk nieuws. De ronde op Tweede Kerstdag begon met een minuut stilte vanwege het overlijden van Albert Platje, nog maar 48 jaar, in het verleden ook een aantal jaren lid van onze club.

Foto's: Harry Gielen.