KlikschaakDeze foto werd gisteren genomen in Café Atlantis. Wellicht is je eerste reaktie dat het bord nog moet worden opgezet om de partij te beginnen. Niets is minder waar! Wit is zojuist matgezet. En er werd weliswaar een biertje bij gedronken, maar niet zo veel dat de spelers niet meer precies wisten wat ze deden. Ben je benieuwd? Lees dan verder....

KlikschaakCasper Rupert (links op de foto) en Johan Visser (rechts op de foto) hebben een tijdje geleden een nieuwe vorm van schaken bedacht / ontwikkeld. Ze noemden het klikschaak. Bij klikschaak kunnen twee stukken aan elkaar worden gekoppeld. De zetten die gecombineerde stuk mag doen zijn de mogelijkheden van elk van de twee stukken.

Voorbeeld

Een voorbeeld van de website klikschaak.nl. De loper en het paard kunnen naar 21 verschillende velden! Echter omdat een geklikt stuk ook ontklikt kan worden en dus verder alleen door het leven kan gaan, is het aantal zetten twee keer zo groot, 42 in totaal. Overigens zijn er natuurlijk mooie namen bedacht voor gelikte stukken. Zoals: pame, lame en daard.

Ik wil iedereen uitnodigen om het de spelregels te leren en het eens uit te proberen. Het is zeer vermakelijk en heeft het voordeel dat (normal schaak)speelsterkte minder een rol speelt. Met slimheid en verbeeldingskracht kan je een 'sterkere' schaker te lijf gaan.

Cafe AtlantisVan tijd tot tijd worden er zelfs klikschaak toernooien gehouden in Atlantis. Hou de website in de gaten!

De stelling aan het begin van dit artikel is uit een van de twee partijen uit een doorgeefklikschaak wedstrijd. Nadat zwart een pion had geplant op c2, smeekt hij zijn partner hem een paard te schenken. Toen aan dat verzoek voldaan was, kon hij het P&c2 mat zetten. De & wordt gebruikt om aan te geven dat er geklikt wordt.

Geinteresseerd in klikschaak. Bezoek de klikschaak website

Geinteresseerd in andere vormen van schaak. Ga naar The Chess Variant Pages (in het Engels) en kijk je ogen uit!