Het was weer eens wat anders: een Grand-Prix-toernooi op zondag. Schaakclub Groningen had hiervoor gekozen en 64 (o ja, toevallig het aantal schaakvelden) jeugdige schakers, waarvan 8 van SC Haren, togen zondagmiddag 13 april naar Iederz aan de Peizerweg. Alleen Jesper Spanjer (op de foto in oranje clubshirt) viel in de prijzen: hij werd tweede in groep D met 4½ uit 7.

Jesper speelde zoals altijd zo actief mogelijk en dat pakte goed uit. Hij moest alleen z'n meerdere erkennen in Florian Molanus en Remco Reinders, maar hij versloeg groepswinnares Lyne Bruggink.

Broer Joris Spanjer mocht aantreden in de sterk bezette groep A. Het merendeel van zijn partijen waren langdurige gevechten, zoals ook tegen Jonas Hilwerda (zie foto): pas in het verre (pionnen)eindspel moest Joris buigen. Ook de partij tegen Eelke de Boer was een interessante strijd, Joris ontsnapte ten slotte met remise omdat Eelke te weinig tijd overhield om mat te zetten. Een leerzame middag voor Joris, hij sleepte drie remises binnen, die bewees dat hij dit niveau aankan.

Machteld en Tristan van Foreest schoven aan in de B-groep. Machteld was weer op dreef in tactische stellingen maar kon tegen de toppers in de groep geen potjes breken. Maar 4 uit 7 en een vierde plek is heel goed gedaan. Tristan eindigde vlak achter Machteld op de vijfde plaats met 3 punten, ook lang niet gek.

Dan Loek van der Hagen, onze NK E-deelnemer, hij speelde in groep C. Hij won van groepswinnares Lemée Reuver en kwam uit op 4 punten (5e plaats). Als hij nog beter gaat letten op de zetten van de tegenstander gaat hij nog beter scoren.

De broers Timo en Einar Sagel waren in hun groep, respectievelijk E en F, allebei op rating als een na laatste geplaatst. Vooraf was al duidelijk dat ze moesten proberen hun huid zo duur mogelijk te verkopen. Dat hebben ze ook gedaan. Maar met iets meer geduld in goede stellingen (bijvoorbeeld op tijd stukken erbij halen, zoals bij Einar een aantal malen het geval was) was er meer mogelijk geweest. Einar haalde uiteindelijk geen punten (dat gebeurt zeker weer in een iets minder sterke groep) en Timo 2½ punt.

En dan hebben we Floor van der Hagen nog, die in hoogsteigen persoon, samen met organisator Win Krijnen, de verloting verrichtte (zie foto)! Het was weer mooi om te zien hoe ze haar partijen speelde. En als ze haar horizon (letterlijk) op het schaakbord op den duur gaat verbreden, dan gaan we nog veel plezier aan haar beleven. Zondag scoorde ze toch maar weer een remise.

Complimenten aan de organisatie door SC Groningen. De eindstanden staan op de NOSBO-pagina. Marcel Spanjer, die ook bovenstaande foto's heeft geschoten, heeft er nog meer gemaakt: fotoalbum.