Onze jeugdteams hebben een unieke prestatie geleverd door met beide teams de finale van de Noordelijke Jeugdcompetitie (NJC) te bereiken.

Afgelopen vrijdag versloeg Haren 2 De Paardensprong (uit Groningen) in de kruisfinales in Hoogeveen met 3-1 en sloeg Haren 1 met dezelfde cijfers toe tegen MSV (uit Meppel).

Zie ook het artikel Harener jeugdschakers bereiken noordelijke finale in het Harener Weekblad.

De NJC is een aantal jaren geleden gestart door een aantal jeugdschaakclubs uit het noorden. De competitie, die op vrijdagavonden bij de deelnemende clubs wordt gespeeld, is ooit opgezet voor jeugdschakers die het Grand Prix-circuit zijn ontgroeid. Dit seizoen doen er elf viertallen mee uit Groningen en Drenthe. Haren 2 speelde in de poulefase fris van de lever en haalde als eerste de kruisfinales. Het eerste team lukte dat ook maar dat ging met de hakken over de sloot door een benauwd gelijkspel tegen MSV.

In de kruisfinales ging Haren 2, bestaande uit Lukas Petzinger, Jesper Spanjer, Timo Sagel en Matthijs Eikelaar, gewoon door met het goede spel en het team versloeg De Paardensprong overtuigend na een paar spannende partijen. Haren 1, met Joris Spanjer, Jaƫl Wierenga, Tim Bredek en Bart Siebring in de gelederen, bleef niet achter en ging met de zege aan de haal tegen MSV. Haren 1 is de titelverdediger van de NJC maar zal in de finale nog een zware dobber hebben aan de jongens van Haren 2. Het tweede team versloeg het eerste team in de poulefase al verrassend met 3-1.

De NJC-finale is op vrijdag 5 april vanaf 19.30 uur in het Nescio Hotel aan de Emmalaan 33. Belangstellenden zijn van harte welkom.