Team

Ruim op tijd kwam één auto met een grotendeel van het jeugdteam, Lukas Petzinger en Jesper en Joris Spanjer, aan bij de Johannes Postschool in Sneek voor de wedstrijd tegen Sneek 2. Debutant Tim Bredek was samen met vader Jos rechtstreeks vanuit woonplaats Gieten ver het fryse lân in gereisd en zij waren er nog eerder. Tim zat al startklaar om te beginnen.

De vier wedstrijden werden in twee lokalen gespeeld, met daartussen alle vrije gelegenheid om te eten en drinken. Kortom: de speelomstandigheden waren goed en zo tegen acht uur gingen de partijen van start.

De eerste problemen ontstonden bij Jesper aan bord 4: een paard van hem kwam in een vervelende penning te staan. Hij besloot eieren voor z'n geld te kiezen door het paard te spelen, het gevolg was dat hij een toren moest inleveren tegen een loper. Voordeel was wel dat hij spel kreeg. Maar zijn tegenstander wilde niet buigen en zette zijn torens op de enige open lijn. Even later deed zijn tegenstander het niet goed: hij liet een van zijn torens ongedekt staan. Dat liet Jesper zich natuurlijk geen twee keer zeggen: hij pakte de toren. Daarna kon Jesper afwikkelen naar een gunstig eindspel, haalde nog een toren en won mooi (1-0).

Lukas, op bord 2, had ondertussen ook al te maken met een paard dat in een penning stond, dit keer was het een toren die dit veroorzaakte. Even leek Lukas nog een mogelijkheid te krijgen om zich te redden, maar door de verwikkelingen zag hij het niet. Daarna was er voor Lukas geen eer meer te behalen, maar er is toch goed gestreden door hem (1-1).

Tim, debuterend op 3, was bezig met een klein plan: een dubbelpion op f6 voor zijn tegenstander. Meteen viel hij ook de koningstelling van zijn tegenstander aan. Die aanval sloeg niet door en de strijd verplaatste zich naar het midden van het bord. Daar pakte Tim ergens een stuk mee. Daarna moest hij nog even vrezen voor een dreigende vrijpion maar die werd simpel gestopt. Vervolgens bracht Tim het materiële overwicht over de eindstreep: een fraaie overwinning (2-1).

Op het topbord waren Joris en zijn tegenstandster toen nog bezig.
 Zij gebruikten hun bedenktijd volop en Joris leek met wit in de problemen te komen door een dreigende loper en dame over de diagonaal a8-h1. Maar Joris kon het oplossen en in tijdnood was hij net even slimmer en slagvaardiger en won: 3-1.

We doen door de winst nog steeds mee voor de tweede stek. De gedetailleerde uitslag en tussenstand zijn vast en zeker binnenkort te zien op de NOSBO-pagina. De volgende wedstrijd tegen Ten Boer 2 is op vrijdag 25 april in het Postillion Hotel Haren!

Koek en zopie

Marcel heeft (nog meer) foto's gemaakt: fotoalbum.

PS Het is inmiddels gebruikelijk geworden om de Friese naamgever van de speelstraat te achterhalen. Welnu, Jancko Douma (Douwama) was een vetkopershoofdeling (1482-1533) die, toen de Schieringers de hulp van de Saksen inriepen, Friesland verliet. Hij keerde in 1502 terug en werd een der leiders van de vetkoperse Friezen in de Saksische tijd. In 1506 vestigde hij zich in Feerwerd, na te zijn getrouwd met Teth Luersema van de Olt Luersemaheerd van Beswerd. Hij deed eerst mee met de Geldersen (1514), maar raakte in ongenade. Hij hielp Karel V bij de verovering van Friesland maar werd door beide partijen als verrader gewantrouwd.