Winnaars

In de laatste ronde van de Noordelijke Jeugdteam Competitie wonnen George Scharke, Hugo Klijn en Joris Spanjer - topscorer van iedereen met 7½ uit 9! - hun partij en scoorde Thomas Wigmans een dag eerder een belangrijke, achteraf gezien, remise in een vooruitgespeelde partij. Door de nederlaag van concurrent Het Kasteel bleven onze vier matadors die ploeg net een half bordpunt voor: genoeg voor een mooie derde plaats achter De Paardensprong en Philidor/Sneek.

Voordat we de laatste, negende, ronde ingingen was de stand aan kop:
1. Paardensprong 1 14-25
2. Philidor/Sneek 13-25
3. Het Kasteel 12-21
4. Haren 10-19½
5. Sneek 10-18½
De volgende wedstrijden stonden onder meer op het programma:
Haren-Ten Boer 2
Het Kasteel-Sneek

De wedstrijd begon dus al op donderdagavond want Koen Klomberg moest op vrijdagavond een belangrijke voetbalwedstrijd spelen. Het werd een spannende partij in De Bam tegen Thomas. Thomas won op een gegeven moment de kwaliteit maar Koen had in ruil daarvoor een 'octopuspaard' staan op d6. Thomas kon niets anders dan de kwaliteit teruggeven tegen dat oersterke paard. Het toreneindspel moest door beiden nog even nauwkeurig gespeeld worden: dat gebeurde, met als resultaat remise.

Op vrijdagvond volgden de resterende drie partijen op 'de berg' in de Hunzeborgh, thuishaven van De Paardensprong.
In de partij op bord 3 tussen Abel Nissen en Hugo sloeg al meteen de vlam in de pan. Hugo ging met zwart rechtdoor het centrum en toen Abel een onvoorzichtige paardmanoeuvre uitvoerde, kwamen alle stukken van Hugo binnenvallen met mat als gevolg.
Op bord 4 speelde Joris tegen Gerbrich Kroon. Door onder meer een paar goede torenzetten van Joris won hij materiaal en sloeg in de aanval toe, stand 2½-1½.
Op dat moment was alleen George nog bezig op bord 2 in een gelijk opgaande partij tegen Dalarna van Pijkeren.

Ondertussen was voor ons een gunstig scenario in de maak in de wedstrijd Het Kasteel-Sneek: Sneek ging onherroepelijk met 2½-1½ winnen. En dan zou George aan remise voldoende hebben om de vereiste 3-1 overwinning binnen te halen, toch? Of toch niet. Nadere beschouwing van de ranglijst leerde dat we dan precies gelijk met Het Kasteel zouden eindigen! En omdat we de onderlinge wedstrijd hadden verloren...was een remise van George dus niet voldoende: hij moest winnen.
George kwam steeds iets beter te staan, had bijna Td6 gespeeld (dat had verloren vanwege Dxd6!) maar speelde het sterke Ta5. Daarna won hij groot materiaal en kon, met nog twee minuten op de klok, de winst binnenhalen.

Een mooie afsluiting met een derde plaats in deze jeugdteamcompetitie, die dit seizoen voor het eerst werd gehouden en volgend seizoen zeker een vervolg krijgt.
Alle organisatoren bedankt. De eindstanden zijn te vinden op de NOSBO-website.